Fegons önskeinlägg ...

Fegon har önskat sig en Wallenbergutläggning i ämnet "varför piloter inte kan bli bra i köket" (i förrförra kommentarsfältet med de nakna männen).
Och precis som med Joels önskning så tänker jag nu uppfylla även Fegons! Jag är en magisk ande. Bara önska så kommer det ett inlägg ... (By the way, Joels önskeinlägg var nakenmännen!) 




2) Varför piloter inte kan bli bra i köket.

Problemet med vanliga kök är att det inte finns en ordentlig kontrollpanel. Piloter kan inte laga mat utan en rejäl kontrollpanel.


Den som någon gång har tittat in i en cockpit har slagits av den enorma mängd knappar, vred, lampor, klockor och mätinstrument. Ni kanske har trott att alla dessa knappattiraljer har behövts för att manövrera flyplanet?


Fel, helt fel!

Varför tror ni det finns en autopilot? Så fort piloten satt sig tillrätta och kopplat in den så börjar hans riktiga jobb: Flygplansmat-lagning!  Alla knappar, vred och mätintrument sköter planets spisar, varmluftsugnar och grillhällar som är placerade under sittavdelningen, vägg-i-vägg med bagageutrymmet.


 
Hmm, nu ska vi se. Fläskpannkaka 150 grader sydost, med extra ost.


Ja? Vem trodde ni lagade flygplansmaten? Flygvärdinnorna kanske, som springer som skållade råttor och lämnar ut parfymer och läppstift, hyr ut hörlurar, delar ut filtar och serverar drinkar? Nä just det. Maten är alltså pilotens ansvar.


Ok, nu märker jag att en del av er inte tror mig, men har ni aldrig funderat över varför det heter Cockpit? Cock - Kock? Just det, nu gick det allt upp ett Liljeholmens!

Jag märker att ingen av er har studerat språkursprung på wuniversitetet, vilket jag själv har, för då skulle ni veta att Cockpit är ett svenskt låneord: Kockpitt. Om pilotens huvuduppgift hade varit att flyga flygplan så skulle det ju hetat Flypit - eller hur!
(Och det hade ju varit lite penibelt eftersom fly även betyder gylf, och en sexanspelning i ett så seriöst yrke hade varit högst opassande.)




  Godkväll, this is you cock speaking!



Tillägget pitt
är en gammal kvarleva som talar om att kockyrket främst är en manlig syssla. Detta håller dock på att luckras upp. Vissa flygbolag har börjat diskutera möjligheterna för en namnändring till "cockfit" på åtminstone vartannat flygplan.


Men tillbaka till piloters matfärdigheter.


Ni har säkert hört folk säga att flygplansmat är äcklig? Att den inte går att äta? Jo, den har vi hört förr. Det är nämligen samma personer som förtalat skolmaten i alla tider!


Nu ska jag avslöja en väl bevarad hemlighet: Piloter är söner till mattanter! Jo, det är sant. Yrket har i alla tider nedärvts från mor till son till dotter till son osv. Varannan generation mattant och varannan pilot. Och matrecepten går i arv!

 


Men varför de små dvärgportionerna, på de löjligt små brickorna?
Tänk efter nu. De små sönerna har varje dag under hela sin uppväxt fått se de otacksamma klasskamraterna slänga bort mammas goda mat i stora slaskhinkar - sådant skapar trauman och nolltolerans. Alla piloter med självaktning strävar efter så lite "släng" som möjligt, om det så betyder att portionerna till slut måste läggas under mikroskop. 


Om skolbarn hade ätit upp på tallriken så hade flygplansmat serverats i stora gående bufféer där alla får ta hur mycket de vill. Men nu är det inte så, och piloter har en blodsfejd att ta hänsyn till. Öga för öga, tallrik för tallrik.
(Stora slaskhinkar ombord på flygplan skulle dessutom vara en allvarlig säkerhetsrisk!)




Men Fröken Wallenberg gillar både skolmat och flygplansmat. Den som inte gör det är bortskämd och överkänslig. Jag säger som Hertiginnan: Jag umgås inte med patrask ( = som petar i maten).











Folk som klagar på flygplansmaten borde få en gratis bungyjump från 8000 meters höjd, utan lina. Det är deras fel att jag aldrig blir mätt när jag flyger!!!


Kommentarer
Postat av: Peter L

Haha, din avslöjande journalistik är suverän! Uppdrag granskning eller vad det heter kan slänga sig i väggen. Det här är mycket roligare. Och sannare!



2008-06-06 @ 06:27:41
URL: http://eopl.blogg.se/
Postat av: Hertiginnan

har skrivit om dig

2008-06-06 @ 10:28:57
URL: http://veckomagasinet.se
Postat av: Fegon

Jag. Haha, det här är guld värt. Jag ska återkomma med en bra kommentar. Tack

2008-06-06 @ 16:29:26
URL: http://fegon.blogg.se/
Postat av: joel

Hahahaha.. skönt att du är back on track fröken W... Det här behövde mitt solbakade huvud...



Jag tackar för några minuters garv...

2008-06-06 @ 16:58:02
URL: http://joelsunderbara.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hahahaha fan vad bra!

2008-06-06 @ 19:25:52
URL: http://impeach.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Ja, sedär. Ett liljeholmens gick upp så det stod härliga till i Göteborg. Till och med ungarna undrade vad exakt som brann i vardagsrummet. Jag har aldrig petat i maten, inte ens kock-pittens mat. Men Brad Pitt? Har han något med detta att göra alls?



P.S.

Välkommen tillbaka!!

2008-06-07 @ 00:17:49
URL: http://kotteby.blogg.se/
Postat av: Fegon

Det här var fantastiskt. Det gav en oerhörd inblick. Och det var ett jättebra ämne som den där Fegon så briljant spottade ur sig. Om jag ska vara ärlig så har jag läst det här inlägget tre gånger, men om jag inte ska vara ärlig så har jag läst det fyra gånger. Superbt.



Svar: Om man ska införa de där provsmaksmetoderna så hoppas jag verkligen att mina kompisar börjar dejta mer ofta. Det skulle nästan vara värt att bli drabbad i slutändan.

2008-06-07 @ 03:07:27
URL: http://fegon.blogg.se/
Postat av: joel

ursäkta att jag stör i smeten.. dukan ju radera min kommentar.. men inlägget om natinaldagen är klart...

2008-06-07 @ 10:32:09
URL: http://joelsunderbara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0