Hillary - Obama. Ett lätt val.

Idag skulle jag egentligen fortsatt mitt tema värdelösa drycker, och skrivit om läsk, men har ändrat mig i alla hast och tänker nu skriva om USA, och kanske hör de två ihop? För var i hela världen dricks det förmodligen mest av denna Belsebubs favoritdryck, om inte i - De stora Hälsoproblemens Förlovade Land? Men nu ska det handla om något annat.

Presidentkandidatsvalet.

Jag mailade idag med en svensk vän som bott hela sitt vuxna liv i USA, och jag slås av förundran över hur alla håller på killen Obama. Varför då?
Det skulle väl vara jäkligt nyttigt med en kvinnlig president, för en gångs skull.

Jag var tvungen att byta designbakgrund igen, för att få plats med min profiltext, och som av en liten händelse valde jag - en SVART!  Jag tycker att folk ska sluta stirra sig blinda på Baracks färg i ansiktet. Han är ju faktiskt uppfostrad av en helt vanlig vit mamma i ett medelklasshem. Mina bloggtexter får inte annat innehåll bara för att de ligger mot en svart bakgrund. Bakgrunden är bara yta som inte behöver ha någon som helst betydelse. Färgen måste komma inifrån. Det är bara larv att fokusera på en frånvarande pappa och farmor och härkomst hit eller dit.
Barack har fått en vit uppfostran och tänker som en vit, precis som alla andra presidenter före honom. Punkt slut.


Vi har alltså en vit oerfaren manlig kandidat med lite extra pigment i fejset mot en lika vit men erfaren kvinnlig kandidat - vad är bäst för landet just nu? Lätt val tycker jag! Heja Hillary! Vi behöver kvinnligt tänkande och kvinnliga känslor i världens mäktigaste och farligaste land!


Det är en stor fördel att välja en kandidat med erfarenhet ifrån Vita huset. Det betyder att den nyvalda presidenten kan fokusera på de viktiga frågorna istället för att slösa värdefull tid på att lära sig ämbetet. Varför tvekar folket? Amerika har en unik situation just nu! När har man någonsin i historien haft chansen att välja en president som redan bott i Vita huset i åtta år!?!!
Heja Hillary! Vi har förväntningar!


Kommentarer
Postat av: Johan Lindell

Nu ska vi se. Hudfärgen har alltså betydelse för hur man blir uppfostrad och kvinnor tänker bättre än män?
Det här luktar illa tycker jag. Hej då.

2008-03-06 @ 12:46:55
URL: http://www.jois.blogdrive.com
Postat av: Anonym

Härligt att hitta ett nyttbloggforum! Tack för att du visade mig hit!*L* / Confusia

2008-03-06 @ 13:37:14
Postat av: Johan Lindell

"Barack har fått en vit uppfostran och tänker som en vit, precis som alla andra presidenter före honom. Punkt slut."
"Vi behöver kvinnligt tänkande och kvinnliga känslor i världens mäktigaste och farligaste land!"
Hur tänker en vit person?
Hur tänker en kvinna?
Du menar kanske inte vad du skriver, men jag kan inte låta bli att tycka det är åsikter som hör hemma i ett annat århundrade.

2008-03-06 @ 14:17:30
URL: http://www.jois.blogdrive.com
Postat av: miss anonym

Tack för din uppmuntrande kommentar. Tror jag ska prova match.com:)

2008-03-06 @ 19:36:52
URL: http://blogg.aftonbladet.se/22225/
Postat av: Anonym

det finns individer-alla olika alla lika-hudfärg och kön är oviktiga i sådana fal...men än fattar jag inte att Bush vann över AL Gore

2008-03-08 @ 23:13:40
Postat av: Pappa C

Kan inte problemet med Hillary vara att det blir en repris på tidigare presidentskap? Att hon dessutom velar likt en råtta i ostfabriken gör det väl knappast mer trovärdigt?!

Kvinna eller man eller svart eller vit spelar väl knappast större roll. Intressantare är väl snarast om presidenten har som huvudintresse att avrätta arabiska medmänniskor för att göda sina intressen i vapenindustrin som Bush har, eller om denne kan lyckas förmedla nån form av fred runtom i världen.

Nä in med nytt blod. Hilary kommer att svarva runt med sina gamla polare sen gubbens dagar, och cigarr-kungen har förbrukat sitt förtroendekapital.

Tack för mig.

2008-03-09 @ 09:15:44
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Omalm

Fast tror du inte att Obama, med tanke på hans hudfärg och inte hans (ehm...) sinnelag, ibland har behandlats som just en svart? Att han sedan "tänker som en vit" kanske inte spelar någon roll i vissas ögon. En del tycker ju till och med att det är värre att vara "blandad" än född av föräldrar med samma etnicitet.

2008-03-10 @ 12:37:13
URL: http://omalm.blogg.se
Postat av: Gunnarsson

Jag tror att Obamas afrikanska arv ger honom en samhörighetskänsla åt det hållet också och att han kanske därför har mer sympati med minoritetsgrupper och andra länder. Kommer det i så fall att avspegla sig i hans politik? Kanske inte så mycket. Makten är begränsad även för USAs president.

Och Hillarys kvinnlighet? Jag vet inte. Hon är förvisso kvinna och tillräckligt tuff sådan för att bli USAs president.

Det lilla jag har läst om presidentkandidaternas politiska agenda får ändå min imaginära röst att för tillfället gå till Hillary.

2008-03-10 @ 18:27:59
Postat av: diego

Ja du har ju rätt i en sak och en del av kommentarerna speglar detta, folk är så ivriga att bevisa att de INTE tänker i svart-vitt... Kan någon egentligen säga VAD Obama ska göra som inte Hillary också tänkt? Är folk egentligen så insatta eller är det hugget som stucket, man slår sig på knäna och säger sjutton, varför just i år en svart OCH en kvinna, okej, vi drar lott om vilken eftersatt grupp som ska få vinna....

2008-03-18 @ 08:24:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0