Att blogga

När man bloggar, eller för all del sitter helt uppslukad framför datorn av andra skäl, kan man råka ut för lite jobbiga IRL-incidenter. Oftast i samband med matlagning. Mat är något man inte kan frångå, det måste skötas på något sätt. Men tankarna ligger någon helt annanstans, så detta är vad man råkar ut för:


Gröna ägg som kokat i en timme

Rostat bröd som hårdnat till okänd bergart

Glass blir en pöl

Potatisen kokar torrt och blir - efter fyra timmar - bakpotatis i kastrullen istället, visserligen gott men kastrullen är förstörd


Dagens meny


Frukost:

"Hemmagjorda skorpor" med ost som börjat svettas, och "följer med" när man försöker hyvla den. Rumstempererat smör.

Beskt toxiskt te som dragit i 28 min, (uppvärmt i mikron)

Fil som gick ut den 27:e, och som jag inte ville äta för två dagar sedan, men som idag "lyxade till det" lite.


Lunch:

Ett grönt ägg, kvar från frukosten, som jag glömt bort att jag kokat. (Igår gav jag det gröna ägget till katten och kokade ett nytt, men idag hade jag bara ett kvar och jag vördade min gröna juvel som en -ja, en juvel förstås ... nej Joel, jag infattade det inte i en ring ... ) Eller vördade? Jag slukade det i två glupande tuggor helt enkelt - utan äggkopp. Bästa sättet att äta ägg, mums. (Och var hungrig och ville tillbaka till datorn.)



Ett annat välkänt fenomen när man arbetar hemifrån är att man äter samma mat tre dagar i rad för att man inte vill lämna datorn och gå och handla

Det sistnämnda har jag just gjort, och synden straffar sig själv för nu har jag feber och kan inte handla och matförrådet börjar sina - igen.
Det är då man börjar uppskatta saker man inte skulle se åt annars och som står längst inne i skafferiet ... Bulgur!




Tidig middag, då lunchen var anorektisk:

Bulgur (!!!) med Konstig Experiment-röra (=här röres allt ned som finns till hands och som inte har en dödskallesymbol stämplad på etiketten. Jif, Häxans metallputs och Joels begagnade strumpor bör undvikas. Men grönsåpa kan i undantagsfall gå. Kan bli lite olika från gång till gång, och med varierande resultat.)


Dagens ingredienser:

Bulgur - som jag aldrig skulle ta i med tång annars eftersom det är emot min politiska övertygelse!

Broccoli

Gröna ärtor

Gul lök

Kidneybönor

Tzatziki (kvar från påsken, ätbar - hurra!)

Cantadou pepparrot (också kvar från påsken)


Gör:

Häll ner allt i bulguren, mojsa om och ät


Nödutgång:
Om röran blir oätlig - ge upp och ät kakor till middag



Dagens recension - Guide Michelin? Nej, men: WWW

Gott? Tja, inte helt oävet. Jag blev mätt och det var huvudsaken just idag.

"Kraven anpassas efter tillgångarna" är ett uttryck som härmed visar sig vara sant.

Gratis slutsats på köpet gällande det mänskliga psyket: Med tanke på  min positiva matreaktion så utgår jag ifrån att jag även skulle acceptera att vara på en öde ö med Blondinbella som enda sällskap. Jag menar ... om jag nu inte har ett val, så kanske hellre det? Hellre det än att vara helt ensam i ett år. Eller sju. Medan man väntar på att Fredag ska komma. (Fredag ska se ut som Tävlingsryttaren, förresten)



Den sista anhalten mot undergång och självförnedring, och något som ifrågasätter en fanatisk bloggares förnuft är att:

... man dricker sprit till middagen. Inte för att man vill utan därför att man är törstig och barskåpet är närmare än vattenkranen, och man är "mitt inne i något", och inte vill gå ifrån.



Till slut har man bloggat bort alla sina vänner också. En efter en droppar de av. Kanske lika bra det? Jag kunde ändå aldrig bjuda hem någon, hade det aldrig respektabelt nog. Och det var så besvärligt att hitta en tid som skulle passa alla, årskalendrarna vara fulla redan i januari så man måste boka år i förväg för minsta biobesök. I bloggen däremot går man bara in och säger hejsan! Alla är där, alla är glada att se en, och ingen behöver ha välstädat.
Alla kommer dessutom in överallt och ingen behöver falskleg. Dyra inträden finns inte heller. En perfekt värld? Ja.


Men framför allt ... i bloggvärlden kan man ljuga och överdriva hur mycket som helst. Inga bevis finns. He he he.


Så vem vet, IRL kanske innehaverskan av denna blogg är en välartad allvarlig Stepfordwife klädd i rosa Guccidräkt. En platinablond värdig lady som är 1.73 lång, läser damtidningar National Geographic och Dagens Industri samt ser börsnyheterna på tv för att hänga med i sin makes* spirituella konversationer - och som aldrig behöver plocka undan lösa föremål när hon ska damma sina dammfria ytor.


*Tävlingsryttaren













Däremot laddar hon ned grov porr på sin dator. Något som Fröken Wallenberg aldrig skulle göra. Därtill är hon för oskuldsfull.


Kommentarer
Postat av: Jonas Gunnarsson

Matinlägg! Bra, jag kan behöva lite inspiration.

Middagen verkar nyttig. Jag trodde annars att du åt Wallenbergare (man är vad man äter?). Men ditt mellannamn kanske är Broccoli.

Kan du inte betala grannungarna en slant för att gå och handla åt dig, eller är du rädd att de skvallrar till sina föräldrar? Du kanske är emot sådant barnarbete?

2008-04-11 @ 00:51:37
Postat av: Mobila bloggen

Känner så väl igen mig.
Dock kokar jag inte ägg, och har inte heller en katt.
Familjen har iof en katt, men jag bor inte där och kan därför inte påstå att det är mina. Fast jag tillhör ju familjen? Aja, jag vet inte riktigt...

Men fuktig ost har jag!
I en ICA-kasse från fabrikens förort.

2008-04-11 @ 01:13:15
URL: http://mobilabloggen.blogspot.com
Postat av: joel

För det första vill jag påpeka att mina strumpor har en inte helt oäven smak.. jag har många gånger tuggat lite på dom när mina tånaglar har blivit för korta.

Och om du väntar lite till med filen så ska du se att du snart får ännu en vattnig ost i kylen..

Och vad kommer det sluga leendet i din kommentar från..

"Ps. Och resa? Det kanske du får inom en snar framtid * slugt flin*"... vafalls?

2008-04-11 @ 02:06:56
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Valier

Skaffa en fru!
De ställer så gärna upp och servar med mat, städning, tvätt o stryk. Faktum är att hon ofta säger att jag verkligen förtjänar stryk.

(Men nu har hon ju börjat kommentera bloggar också, så kanske sötebrödsdagarna är över snart?)

2008-04-11 @ 08:13:35
URL: http://valier.se
Postat av: Pappa C

Valier är född tidigt sextiotal och hade då turen att kapa hem en kvinna fostrad i rätt anda.

För oss sjuttiotalister har anarkofeminismen käftsmällat ut oss stackars män i diket.

Hemma hos oss är det jag som lagar mat, städar och tar hand om barnen. OCH får stryk.

Dessutom - jag vidhåller att lidande inte alltid är av ondo. Din kropp mår bra av att härdas och äta gröna ägg med bulgur. Ostron-diet blir också tjatigt i längden.

2008-04-11 @ 10:03:44
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Valier

Jag regerar!

2008-04-11 @ 15:14:06
URL: http://valier.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Pojkar! Ni har ett viktigt meddelande i kommentarsfältet på releasefest- en elak gudmors...

I övrigt:
Gunnarsson: Du har förstått det där! Men inte broccoli, utan Prinsessan på Ärten (Och dessutom en riktigt tjusig böna.) Och Cantadou kommer av cantare=sjunga. Vad gäller grannungar kan jag bara säga: oj oj oj, du har ingen aaaaning. Bara Frau Neumann vet hur det egentligen ligger till ...
Mobila bloggen: Ett hårt liv danar karaktären!
Joel: He he he *mer sluga flin*
Valier: Du kommer att få stryk. Tro mig, he he he *slugt flin*
Pappa C: Men pappa, du verkar ha det tufft! Du ska få ha kul istället, har Wallenberg bestämt. Jag ska lösa din situation. Ha tålamod.

2008-04-11 @ 19:12:18
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Neumann

Var tusan är chokladen? Hur kan du överleva utan den?

På tal om grannungar, jag skall blogg-klaga på mina nu.

2008-04-11 @ 19:36:32
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Pappa C

"....därtill är hon för oskuldsfull."

Jag säger som min mamma alltid sagt.
I de mörkaste fjäll häckar de största renarna.

2008-04-11 @ 21:53:14
URL: http://www.pappac.se
Postat av: joel

Hahaha. *asg* .HAHAHAHA! ett underbart stycke kommentarer.. det är precis för såna som du skriver som jag vill hålla disskussionerna i kommentarsfältet..

det hade kunnat urarta till riktigt mongoroliga saker..

och va fan... sluta slugflina! jag kräver ett svar... annars.... annars.. annars gråter jag!

2008-04-12 @ 01:08:30
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Esther Margar

"... i bloggvärlden kan man ljuga och överdriva hur mycket som helst." bravo , perfekt, det passar mej perfekt vetja.fast det riktigt tråkiga är att det kostade 301,- att åka från Helenelund till Kärrdal, suck.men du är duktig fröken Wallenberg, jag känner starka Marian Keyes-vibbar, fortsätt skriva!

2008-04-12 @ 01:28:33
Postat av: Valier

Tankar väckes:
Vad gör Esther Margar när katten är i Skåne?
Sånt där smicker går väl inte W-berg på?

Det behövs en seriös svarttaxirörelse i Sollentuna.

2008-04-12 @ 10:29:57
URL: http://valier.se
Postat av: Shonna

Kösystem säger du, fan va smart!!
Jag har blivit tillsagd att inte lyssna på mina röster, gör så konstiga saker då!

2008-04-12 @ 10:45:13
URL: http://shonna.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Valier och Esther Margar: Känner ni varandra? Vilken katt? Smicker? Taxi för 301:-? Jag fattar noll.

Esther Margar: jag försöker klicka på ditt namn, men då kommer en knallgul "neopets"-sida upp. Vad händer? Är jag hackad? Har sett den gula sidan förr, men den har aldrig dykt upp i samband med en privatblogg. Help?

Shonna! Hej och välkommen! Jo, jag lockades in därför att du skrivit en dikt om Joel och Joel länkade till dig. Hoppas du får behålla åtminstone några av den stora läsarhög som invaderade din blogg efter det! Men de kanske inte får plats. Vi som bara har små bloggtvå-rummare kan inte förvänta oss samma läsarantal som de med stora bloggslott! Eller bloggskyskrapor
: )

För övrigt tillämpar jag principen att jag svarar i min egen blogg, men du är ny så jag postar detta i din inkorg också!

2008-04-12 @ 12:30:31
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: joel

Fröken wallenberg.. jag postar ett inlägg här med trots att jag numer inte ska göra det...

Jag bockar bugar och hoppas att du ALDRIG NÅGONSIN slutar kommentera i min blogg..

Jag har absurt ont i magen av skratt..

2008-04-12 @ 13:27:10
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Esther Margar

Det finns ingen anledning till oro, mina avsikter är enbart av godo, jag ber om ursäkt om skumma sidor skrämde dej.

2008-04-12 @ 21:55:04
Postat av: Fröken Wallenberg

Esther Margar: Aha nu begriper jag, det är för att du inte angett någon egen blogg. Men ... har du ingen blogg? *Vill titta in*

2008-04-12 @ 23:35:45
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Joel

Fan, det kanske är en bra ide.. skriv pratbubbla till joelheader... hmm.. jag gillar..

Jag ska tänka på det tills imorgon men ja, ju mer jag tänker desto mer gillar jag.. Antar att du redan har 45 förslag.. jag kanske borde begränsa det vid en kommentar per huvud och tävlande ;D

Och apropå hur man blir bästa kommentar till ett inlägg... Det finns ingen tidsgräns riktigt, jag lägger upp dom när jag har tid lite då och då... och va inte orolig, du kommer nog ta din beskärda del inom en snar framtid.. Du är och förblir den absoluta kommentarsdrottningen... ;D

2008-04-13 @ 13:08:15
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Jonas Gunnarsson

Hallå, Frk Wallenberg! Jag har ett diet-råd. Det påstås att Omega-3 är nyttigt för både hjärnan och hjärtat.
Svenska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra
Engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3_fatty_acid
Själv äter jag kosttillskott av Omega-3, som jag har köpt på Apoteket, varje dag och tycker mig märka att det har en positiv effekt. Därför rekommenderar jag det även till dig.

2008-04-20 @ 20:13:33
Postat av: Fröken wallenberg

Joel, tänk, det var ju här som idén med dina skrivarblogg-tävlingar föddes. Jag blir nostalgisk!

Hur som helst. Mitt ärende var att svara Gunnarsson, det var därför jag tittade in i detta äldre inlägg:
Min religion förbjuder mig tyvärr att ta kosttillskott. men eftersom jag i pricip lever på lax, makrill och senapssill så anser jag mig räddad från hjärn- och hjärtdöd ett tag! Men tack för tipset! (De där Omega-tregrejerna är ändå framtagna bara för män och gnälliga ungar (=männiksor som inte äter fisk. No offence!!!)

2008-04-20 @ 20:28:15
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Jonas Gunnarsson

Okey, fisk funkar väl också. Jag äter fet fisk ibland och kompleterar med kosttillskott.

2008-04-20 @ 21:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0