Del 2 - Skolmat Für Alle


Godmorgon du gnälliga, bortskämda och onödiga varelse under 18 år. Hur skulle det smaka med ett verbalt rapp därbak?

Både på bloggar och IRL tvingas man ständigt höra gnället på den stackars skolmaten.
Med tanke på att skolorna är i full gång igen efter påsklovet och det ännu är en bit kvar till sommarlovet så tvingas jag alltså ta upp detta kära ämne ännu en gång med lite viktig fakta som inte tycks ha gått in i tröga hjärnor: Vi lever i ett förhållandevis underbart land med fri och näringriktig skolmat, och det enda dödsstraff som borde förekomma är det på den som inte förstår detta! Men du kanske föredrar USA, med riktiga dödsstraff och en skollunch bestående av Cola och Marsbars, som du själv får betala?

Den som inte tar chansen och äter sig proppmätt under sina 9-12 års skolgång kan se framemot en tidig medelålder av förfall vid blott 29 år. Kanske du i panik försöker med botox, operationer och någon fånig dietmetod? Sorry. Grunden till förfallet lades när du var cirka 14 år och stod i rökrutan hela matrasten istället för att äta rårivna morötter och fina mjälla fiskpanetter!




Say after me please:
Skolbarn är sk*tungar som försöker skylla sin dåliga matlust på mattanterna.


Hör upp nu unge: Antingen får du och dina vänner för fin mat hemma (= Oxfilé varje dag*) eller för ful (= skräpmat som Gorby's pizza osv.**)
Båda varianterna självklart med läsk till istället för mjölk.



Svar:

* Tror du att det är Nobelfesten eller? Man blir varken snyggare eller smartare för att man äter snobbmat, så kom ner på jorden och väx upp!


** Ok, min vän. Kanske din mamma och pappa är mycket fattiga, och dessutom analfabeter så att de inte kan ta till sig vettig kunskap som: DET ÄR INTE BILLIGARE ATT KÄKA SKRÄPMAT, SNARARE DYRARE!!!! (Ursäkta volymen, men vissa ungar lyssnar inte annars). Och orsaken till att skräpmat smakar "gott" är att den innehåller en massa SOCKER - men du kanske tycker att en påse Gott&Blandat är en finfin lunch?

Var glad att du har skolmaten, du skulle förmodligen inte ha överlevt  din fjortonårsdag utan den ...



Vilket det än är:
Inse att du har fel. Om inte, bör du dumpas i havet med ett cementblock om fötterna och aldrig mer nämnas på denna jord. Fördel: Du slipper maten, och mattanterna slipper dig!




Wallenberg har lagt fram en motion
om hårdare tag i skolorna, med detta som underlag. Närvaro-beviskameror i skolmatsalar kommer snart att sättas upp och fingeravtryck kan komma att tas för framtida bevis gällande för mycket mat i slänghinken.









För övrigt anser jag att Karthago bör
förstöras!
För övrigt anser jag att Konsum bör ta över världen!


Kommentarer
Postat av: Pappa C

JA!!!

Så ska det låta Frk. W!!

Upp till kamp mot de bortskämda snabbmatsuppfödda broilerungarna!

Jag är uppvuxen på kalvsylta och har inte mått dåligt av detta.

2008-04-22 @ 09:03:01
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Hanna

Word.

jag forsoker fortfarande smyga in och mumsa skollunch pa min gamla skola. fungerar ganska fint. tror nog jag sparat in ett antal miljoner pa det. moahahaaa

2008-04-22 @ 09:27:09
URL: http://njorun.blogg.se
Postat av: H.E.R.T.I.G.I.N.N.A.N Anne af Uppsala

vaddå åldras man om man inte äter sig proppmätt under en viss ålder?

Jag har sett misantropen med Lena Endre och Torsten Flinck .

Jekyll .. har jag sett på film men inte på teater

Jag hinner inte gå på allt jag blir bjuden på.

2008-04-22 @ 10:04:12
URL: http://veckomagasinet
Postat av: Joel

RÄTT!!! Jag stör mig helt absurt på alla jävla puckon som inte har mage att uppskatta den maten vi serveras.. Efter att ha flyttat runt en del så vet jag att svensk skolmat håller jävligt stabil klass..

Bortskämda ungar som inte vet hur man äter ska fan kollektivsättas på löparrundor genom skåne tills dom blir hungriga nog att äta vad som helst..

Otacksamma skitungar!

2008-04-22 @ 11:28:52
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Valier

Magasinvecko använder olika alias nu, fiffigt, men verkningslöst.

2008-04-22 @ 11:58:06
URL: http://valier.se
Postat av: Bimbo Doz

Det som är gratis är gött! Till den grad att Bimbo Doz en gång även snott en mattants byxor. Rutigt i svart/vitt är hot...or not?!

2008-04-22 @ 12:43:15
URL: http://bimbox2.blogg.se
Postat av: Neumann

Åh, jag skäms lite. Inte för att jag inte tyckte om maten, men jag tog alltid mer mat än jag kunde äta. Kanske berodde det på att killarna i kön petade på mina revben och skrattade fram ett "får du i dig allt det där?" som jag valde att fylla tallriken till max.

2008-04-22 @ 15:12:59
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Johan Lindell / genom Frk W

(Hej Johan, du hade skrivit ett förbjudet ord i din kommentar, detta är nu åtgärdat, och kommentaren inlagd. Kram, Frk W)

Tjenare ---censur---!
Jag gissar att du inte har gjort lumpen. Det har jag. Vid några tillfällen fick man hjälpa mattanterna (jadå, det är samma tanter även i det militära) att bära in tunga förnödenheter till skafferi och annat.
På 50-kilossäckarna med potatis kunde man då tråkigt och ofriviligt läsa följande deklaration:

Kvalitet: Sekunda. För utfodring av tamdjur/skolor och anstalter.

Om du för ett ögonblick funderar på att vidhålla att skolmaten är bra ska jag personligen komma med rottingen.

Sedan kanske vi kan kompromissa och säga att skolmat kanske inte nödvändigtvis måste vara god. Men det är helt och hållet en kostnadsfråga. Jag är övertygad om att hamburgaren (och då menar jag köttbiten) på McDonalds är vida nyttigare än säg skolans oxjärpar (och då menar jag den soja/potatis/mjöl/fettdrypande dolmen som gömmer sig under det namnet).

2008-04-22 @ 15:49:40
Postat av: emma

HEJA FRK.W! Jag är med dig i kampen! Enade skall vi stå! Kanske (med tanke på Herr Lindells kommentar) borde innehållen ses över i halvfabrikaten, men i stort - JA TACK TILL SKOLMAT. Om inte oxhjärpar duger (näe, jag är veggo) så finns det åtminstone på min skola ett helt okej salladsbord och diverse mackor som substitut/tillägg. Gratis mjölk också - helt otroligt! Jag har verkligen njutit mig igenom gymnasiet, när det varit torftigt hemma i skafferiet. Nu har jag 33 skoldagar kvar och suger verkligen de sista mjölkdropparna ur dem ;)

2008-04-22 @ 16:48:39
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

PappaC, Hanna, Joel, Bimbo Doz och Emma: Bra, vi är snart en hel armé - och då! Då vadå? Hmmm, ska fundera på detta. Vi ses vid nästa möte, då jag lägger fram en handlingsplan!
(Bimbo Doz=skitsnyggt! Fast ... min religion förbjuder mig att stjäla ifrån det allmänna (även om jag just nu har lust att gå hem till Reinfeldts och sno inventarier och ge till hemlösa!)

Johan, Johan, vad ska jag göra med dig? Alltid på tvären ... enligt tallriksmodellen så är det inte så farligt om en liten järpe är av tvivelaktig kvalitet (vilken köttfärsprodukt är inte det?) men tillbehören, Johan, tillbehören! Råkost, salladsbuffé och kokt skalpotatis - det slår Mac Donalds sockerbröd med hästlängder! (Sekunda-potatis, det är mest en skönhetstävling, det är det fina innehållet som räknas! All potatis är fin inuti!)

Neumann: Bra där! Du visade civilkurage mot fienden! Alla har vi väl felat, men du visar på ånger, självklart är du välkommen i kampen!

2008-04-22 @ 23:02:30
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Johan Lindell

Likt Mannen från La Mancha är det mitt värv att kommentera mot okunskap, otukt, orättvisor och odygdiga bloggare.

Potatis är inget halvfabrikat. Och ja, det stor skillnad på tjänlig föda och delikatesser. Men det är som sagt en kostnadsfråga. Och "beggers can´t be choosers", så i det här fallet när det handlar om barn håller jag med, de får äta vad de får. De rika ungarna får ju ändå stålar att äta på McD för, som de inte gör utan istället sparar till helgens flaska smuggelsprit och blir smala samtidigt.

Jag minns när man fick panerad torsk med mandel och smält smör. Det var skitgott. Fast nu finns väl ingen torsk kvar?

2008-04-24 @ 10:28:22
URL: http://www.jois.blogdrive.com
Postat av: Bimbo Doz

Jag anmäler mig som ordförande...inte mer än rätt då jag har rätt utstyrsel till det. Måste bara hitta nån tröja som passar till svartrutiga byxor och hårnät!

2008-04-24 @ 18:53:02
URL: http://bimbox2.blogg.se
Postat av: Henrietta

Konsum är ju skitdyrt och borde inte alls ta över någonting !!!!! ICA ICA ICA ICA !!!!

2008-04-25 @ 22:23:13
Postat av: Fröken Wallenberg

Johan från La Mancha: Just det, det är bättre med potatis än halv(hel)fabrikatet pommes frites. Panerad torsk=skitgott, du ser! För mig var allt "skitgott".
Bimbo doz: Good!

Henrietta: Usch, vilka svärord i min blogg! Det är så att jag har lust att ta bort din otäcka ICA-reklam. Men ... det är viktigt med yttrandefrihet, så den får stå kvar.
Jag handlar inte på Konsum för prisernas skull utan av ideologiska skäl. Men det behöver inte bli dyrt om man handlar rätt produkter. Eller snarare undviker vissa produkter som kroppen ändå inte behöver.

2008-04-26 @ 14:51:46
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0