Fakta om Fröken Wallenberg OX

Obs! Detta är ett seriöst inlägg och alla dubbeltydigheter är rena tillfälligheten!


Svar till EMMA och hennes kommentar under föregående inlägg:

Hela livet är en tävling - i uthållighet och styrka, vilket arabiska fullblod är experter på, det är därför de är populära ökenhästar. De kan galoppera i hetta och djup sand utan dricksvatten i timtal. Men bortskämda tävlingsryttare nöjer sig sällan och tenderar hela tiden att pröva nya spännande Ston*. Att bara få stanna i det trygga stallet är alltså en tävling i sig. Men tävlingen innehåller så mycket mer av det goda: Ekipaget visar upp sig och umgås med andra ekipage. Att bara galoppera mot solnedgången räcker inte om man sedan bara lämnas ensam i leran efteråt utan rykt, värme och omtanke. Nu låter det som om små arabston är hjälplösa, men som sagt, vi har starka hovar och kan sparkas hårt. Vi kan också galoppera långt, långt bort och aldrig vända oss om.


*Mer om detta kan läsas i inlägget "Inget riktigt inlägg" från den 8 april!



Arabiskt fullblod

Utdrag ur Wikipedia


 

Basfakta

Utbredning:

Hela världen

Typ:

Fullblodshäst

Färg:

alla hela färger är tillåtna

Miljö:

Öken, torrt och varmt klimat

  

  

  

Arabiska fullblodet är en av världens äldsta hästraser och kännetecknas av skönhet, elegans och ädelhet tillsammans med en stolt resning, klassiska linjer och flytande rörelser. Arabhästen har länge använts för att förädla andra raser. Den är en av världens mest eftertraktade hästraser, mycket på grund av sin skönhet och mystik, men även då de är utmärkta allroundhästar som duger till all slags ridsport, westernridning och speciellt till distansritt. Trots alla myter om arabens hetsiga humör så är de utmärkta familjehästar som passar såväl den största som den minsta i familjen.





Övrigt om Arabhästen
  • Man sätter bokstäverna OX efter namnet på en renrasig arab.
  • Alla renrasiga arabhästar ska registreras i World Arabian Horse Organisation (WAHO). 1964 startades Svenska arabhästföreningen som tar hand om alla svenskfödda föl och importer.
  • Araberna kan bli så korta i mankhöjd att de egentligen skulle kategoriseras som ponny  men de kallas alltid häst, även om de går under tillåtna mankhöjden.



Historia]

Det legendariska arabiska fullblodet har funnits i ca 4 000 år. Beduinerna värderade sina hästar mycket högt och skyddade dem så gott de kunde i det hårda ökenklimatet, lät dem bo hos sig och gav dem vatten innan de själva drack och så vidare.

Arabernas förfäder anses vara häst typ 4 som utvecklats till ädla ökenhästar. Under 1700-talet i England hade man dock ett stort antal namn för ökenhästar när man skulle utveckla sin egen fullblodshäst, det engelska fullblodet.


"När Gud skulle skapa Hästen, sade han till Sunnanvinden, -Jag vill göra en varelse av dig, Förtäta dig. Och vinden förtätade sig. Strax uppenbarade sig ärkeängeln Gabriel och tog en handfull av stoftet och gav det till Gud, som av det skapade en mörk fux.  Och han sade: Jag benämner dig Häst, jag döper dig till arab och jag ger dig myrans rödbruna färg, jag har hängt lyckan i din pannlugg, du skall vara de andra djurens Herre. Män skall följa dig vart du går, du skall vara lika snabb som förföljare som i flykten, rikedomar ska forslas på din rygg och du skall bringa lycka med dig. Sedan gav han hästen ärans och lyckans tecken, en vit stjärn i pannan."


Efter Salomos tid spreds hästarna utanför Mellanöstern med hjälp av profeten Muhammed.

Under 1700- och 1800-talet avlades några av de främsta araberna fram på statliga stuterier i Europa. Polen och Ungern låg i topp tillsammans med Tyskland och Frankrike.


Temperament

Arabiska fullblod har ett livligt men fromt temperament och mycket skarpa sinnen. De är mycket intelligenta, lättlärda, tillgivna och lättfödda, och anpassar sig lätt till omgivningen. De har alltid varit en uppskattad gåva mellan stadsöverhuvuden världen över. Bland annat håller sig livgarden i Indien med en arabisk hingst av högsta klass som var en gåva från Australien. De arabiska hästarna har ofta rykte om sig att vara nerviga och nervösa och kräver ett vant och lugnt handlag. Men araben fungerar lika bra som familjehäst och även för barn. En väl avlad arab ska tåla att barn klänger på den och i nästa sekund ska den kunna byta skepnad på exempelvis utställningar då den ska visa sitt fina temperament och fullblodskaraktär.


Karaktär

Arabiska fullblod är runt 145-155 cm höga och väger ungefär 350-500 kg. Stora utmejslade näsborrar ska vara rörliga så att de kan utvidga sig vid ansträngning. Öronen är små. Halsen skall vara lång, och strupranden torr och välmarkerad. Ryggen skall vara kort och stark.


Huden är tunn och det är inte ovanligt att ådrorna syns. Hovskägg förekommer i ringa omfattning eller saknas helt. Taglet i man och svans är ibland lite vågigt.

Araben är speciell eftersom den har sexton svanskotor istället för arton, och oftast fem ländkotor istället för sex. Detta förklarar arabens speciella, höga svansföring. Det är svansen tillsammans med huvudet som kanske tydligast utmärker en arabhäst.

Arabhästarna är även starka i förhållande till sin storlek men de har mest använts till förädling av andra raser på grund sin uthållighet och kondition som räknas som världens bästa.

Många entusiaster lever efter hårda regler när det gäller arabens utseende. Man säger att arabens mule ska vara så liten att den får plats i en kupad hand.

  
Slut.  











  Om man klickar på Ärkeängeln Gabriel i texten så förstår man varför Fröken Wallenberg faktiskt inte har någon pappa.


Kommentarer
Postat av: Världshärkaren

(Kopia till kommentar på min blogg)
Tack så mycket, alltid kul att höra att mina skisser är bra.

Socialfobi, nej. Har inga diagnoser ställda förutom panikångesten. Just nu pluggar jag gymnasiet, ligger dock två år efter i den egentliga planeringen. Läser naturvetenskap. Ganska tufft program har jag hört, men jag antar att det passar mig mer än de andra programmen.

Jo, det där med alkoholdrickande i en park känns nog trots allt inte så aktuellt. Växte nog ifrån det för längesedan. Men det drar ändå litegrann, mot en sådandär stor och öde en. Filmer känns faktiskt inte så aktuellt, har en förmåga att bara bli upprörd. Gillar varken tv eller film så fruktansvärt. Måste vara väl genomtänkt innan isådanafall. Men jag tackar ändå för tipset - tanken räknas ju.

Du behöver inte tycka synd om mig, he. Sådant blir bara jobbigt i slutändan.

Ha det bra, hälsn., E

2008-04-14 @ 17:50:15
URL: http://varldsharskaren.blogg.se/
Postat av: emma

Sant, W. Sorry. Jag visste faktiskt mycket av det här och är beredd att hålla med dig, uthålligare hästar får man leta efter. Vackrast är de dessutom. Intressant att läsa vad mycket du kan om hästar :) ..eller är det Wikipedia all way through?

2008-04-14 @ 18:09:51
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Emma: Brevet till dig har jag skrivit själv och är fakta jag redan kunde, som den hästflicka jag ju är.

Det andra har jag klippt från Wikipedia men texten är starkt redigerad och mycket är bortklippt. Dock är ingenting tillagt, inte en enda bokstav. Det som är kvar är tänkt att endast gälla mig. Det finns många ledtrådar om mig i texten faktiskt! *Klurig*

2008-04-14 @ 18:31:20
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Pappa C

Det är ju dessa ledtrådar jag sitter och sammanställer här i texten nu.

Kan det vara så att all italic-text helt enkelt handlar rakt av om Frk. W?

Det verkar ju troligt.

"Mulen skall vara så liten att den passar en kupad hand..."

Hm...

2008-04-14 @ 19:22:01
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Joel

Jag tror du är på rätt spår pappa c men jag tror det handlar om att vi sk ta första bokstaven i varje mening och sedan läsa dem algoritmiskt, vi får då:

Jag fröken wallenberg är ingen mindre än den kände tv-personligheten väder-tone...

Vafalls?! Är du norrman?

Är det därför jag får dessa anonyma hetsande sverige historierna i min kommentarsruta då och då..

och hur förklarar du det kassa vädret du har skickat till sverige alldeles nyligen?

ni har mycket att förklara nu fröken w... eller ska jag säga fröken t?

hmmm.....

2008-04-14 @ 22:51:59
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Joel, nu stundar en Grov Hämnd!!! Väder-Tone! Nu vet jag att du vill mig ont! Jag ska mörda .... AAAAHHHHHhhhhhhhh-----------------

Frk W:s onda röst i huvudet: Grov hämnd? Jamen det är ju i och för sig på gång redan ... *Det gamla sluga flinet*

PappaC - "Verkar troligt". Du är en sann gentleman! Och en sann Sherlock Holmes...

2008-04-15 @ 00:50:59
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: joel

hehehe.. jag tackar för erbjudande av ministerpost... exakt vilken ministerpost var det ni tänke?

ekonomi, nöje, justitie, mat, smisk av otacksamma ungdomar, finans (ja jag vet, det är samma som ekonoi men jag kom inte på någon mer)...

2008-04-15 @ 15:08:14
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Jonas Gunnarsson

Intressant, faktiskt! Jag cyklade förbi några hästar idag - mörkbruna med svart svans. (Du fårstår precis vilken sort, va?) Huvudena såg rätt stora ut, å andra sidan var hela hästarna stora.

Appropå ministrar. Vet du, Fröken Wallenberg, att regeringen har bloggat fram vårbudgeten och socialdemokraterna har tonsatt sin skuggbudget? Jag kom på det för sent för att delta i Joels tävling, men jag lämnade in bidraget till ingen nytta i efterhand. :( Det är ett tips ifall du blir statsminister, att tonsätta budgetar och andra budskap.

2008-04-16 @ 18:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0