Midsommar



Mina små irakiska grannar, 7 och 8 år, såg nyfiket på när alla familjer gjorde sig i ordning med korgar och finkläder. Flickorna ropade till en familj:



 

- Hej Amanda, vart ska du?

- Fira missommar.

- Va sa du?

- Fira midsommar!

- Vadå?

- FIRA MIDSOMMAR!!!

- Var ligger det, i T-centralen?


Jag blev full i skratt.





Små grodorna, små grodorna ...

 



Men jag blev lite ledsen också. Kulturkrockar. Flickorna vet inte vad Midsommar är, och ingen verkar orka förklara för dem. De har bott här sedan de var ca tre år (jag har sett bildbevis via dagisfoton). Kanske är de till och med födda här. Men de vet inte vad Midsommar är. Det är inte första gången som de stackars flickorna får uppleva att ALLA ungar på gården verkar tillhöra "en hemlig klubb" och veta hemliga mystiska saker som de själva inte har en aning om. Jag tyckte synd om dem. Alla andra barn "ska alltid någonstans" medan de själva sällan eller aldrig lämnar gården.

Själv var jag också på väg till mitt midsommarfirande och fastän jag själv hade väldigt bråttom så tänkte jag ut en snabb Wickipediaförklaring i huvudet, för jag visste ju att de skulle fråga mig vart jag skulle, eftersom de ALLTID frågar mig vart jag ska. Så här hade jag tänkt att den snabba dialogen skulle se ut:


 

- Hej Fröken Wallenberg, vart ska du?

- Fira Midsommar

- Var ligger det?

- Överallt. Midsommar är som Julafton, man kan fira den var man vill (smart uttänkt av mig, för då kan de fira den hemma på gården utan att känna sig "fel".)

- Hur gör man då?

- Man plockar blommor och fäster i håret, och så kan man dansa och sjunga lite också, utomhus bland blommorna (Smart uttänkt av mig igen, för detta är något de klarar själva utan hjälp av en vuxen. Och de älskar att sjunga, Hero och Cara Cara Mia bland annat.)

- Varför det?

- För att fira att det är sommar! (Smart uttänkt av mig för tredje gången: Det bör inte strida emot någon religion att fira sommaren, så då kan föräldrarna tycka att det är en trevlig sed!)


Jag tog mig stressad ut på gården och passerade flickorna och deras pappa. Jag sa hej. Fick några nickar till svar.

Jag saktade in lite. Ingen nyfiken fråga? Till exempel klassikern "Vart ska du?" och "Varför då?" eller "till vem?"

Ingenting?


Antiklimax. Jag kände mig som betjänten på nyårsafton som just missat att snava över tigerhuvudet.


Det är nog första gången på två år som de inte frågar något. Damn!









Ja ja, bättre lycka nästa år då. Då ska jag vara ute i god tid och binda kransar med dem!  Glad Midsommar på er allihop!


Kommentarer
Postat av: Baffe

Visste inte att man fortfarande firade midsommar på samma gamla och hederliga sätt som förr i tiden.

Trodde midsommar firande bestod av fjorton åriga pojkar och flickor med en flaska "bland-saft" i handen nu för tiden och dricker man inte får man inte vara med i den hemliga klubben =/.



Och ingen har då någonsin förr förklarat midsommar firandet för mig heller för den delen, det är något självklart som alla skall veta. Tack för informationen fröken wallenberg och hoppas du haft en trevlig dag/kväll =)

2008-06-21 @ 01:30:06
URL: http://bafraw.blogg.se/
Postat av: Fröken Wallenberg

Baffe: Jo, det är väl lunch framför midsommarstången och sedan middag i busken med "blandsaften" ... men så har det nog alltid varit för fjortisar, eller i alla fall sjuttonisar. (Och tjuogoettisar - se på Joel) He he.

Besökte din familj något midsommarstångsfirande när du var liten?

Postat av: Neumann

Jag undrar hur många det är som tänker på att de hoppar omkring och dyrkar en fallisk symbol som små hedniska grodor, vilket dessutom inte skiljer sig särskilt mycket från ungdomarnas sedvanliga sätt att fira.

2008-06-21 @ 13:49:29
URL: http://frauneumann.blogg.se/
Postat av: Fröken Wallenberg

Neumann: Jo, nu på senare år har det snackats så mycket om det falliska att jag tror att medelsvensson tänker på det. Men å andra sidan - vad är INTE falliskt i världen? Allt går bara ut på en sak. Allt i hela världen ...

Postat av: Baffe

Hehe det är nog så för alla parter, men jag tycker om att dra fjortisar som exempel.





Nej det har vi faktiskt aldrig gjort, valborg, påsk, jul och allt det där har vi väll firat någon gång. Då vi (barnen) fått julklappar osv. Men aldrig midsommar.. vad kan det bero på?

Firandet är kanske inte lika stort?

2008-06-21 @ 16:40:34
URL: http://bafraw.blogg.se/
Postat av: Fröken Wallenberg



Baffe: Kanske för att dagis inte har gjort en stor grej av det? Och skolorna är ju stängda. Om det blir mycket snack om en viss högtid på skola, fritids och dagis så kanske barnen kommer hem och "trycker på" att de också vill fira det där roliga som det pratats om? Då har alla barn, oavsett traditionell bakgrund fått kunskap om det som ska hända. Det är bra att alla barn vet vad som händer i samhället så att vissa barn inte känner sig utanför och okunniga. Det är lättare att säga nej tack till något som man vet vad det är, än att suktande stå och tro att man missar världens grej eller att man känner sig som en idiot som inte förstår vad som händer.



Jag har en del personliga erfarenheter kring detta som jag ska berätta mer om senare när ni vet vem jag är.

Postat av: joel

Fröken, betyder det att du planerar ett avslöjande?

2008-06-21 @ 17:52:51
URL: http://joelsunderbara.blogg.se/
Postat av: Fröken Wallenberg

Joel: Det har jag redan sagt i flera kommentarssvar redan. Innan den 28 aug.

Postat av: Linda

Du kan inte tänka dig att barnen googlat "midsommar" efter den förra misslyckade samtalsutvecklingen? Det är ganska poppis nu för tiden har jag hört. Googling alltså, inte midsommar.

2008-06-21 @ 19:12:32
URL: http://naughtyshawty.blogg.se/
Postat av: Baffe

Fröken wallenberg, jag har en känsla av att allt det här är skådespeleri. Du kanske spelar "svensk" för att få din röst hörd?

Eller vad vet jag..



Jag tycker också att det är rätt att barnen skall få veta sådana saker i både skola och dagis.

Dock har jag aldrig gått på dagis för att jag var för "gammal" när jag åkte till Sverige och då kände jag mig precis som du säger, utanför.





Man behöver inte tvingas till att delta i firandet, men det skulle vara skoj om man efter sina kunskaper själv fick välja om man vill fira midsommar eller ej.

2008-06-22 @ 01:56:44
URL: http://bafraw.blogg.se/
Postat av: Buzan

Du får inte glömma bort att faktiskt skriva in din förklaring på wikipwdia nu.. Vi kan behöva friska upp minnet med varför vi faktiskt firar det och vad/hur man gör ;)



Gissa vem som ska jobba idag då när solfan bestämt sig för att lysa med full kapacitet.. jaja.. :)



2008-06-22 @ 07:17:12
URL: http://buzprat.blogspot.se
Postat av: J

Va, är du godhjärtad? ^^



;)

2008-06-22 @ 23:49:50
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: citatbloggarinnan

Jag skrattade först när jag läste konversationen om midsommar. Men det är ju tragiskt att man kan bo flera år i sverige utan att veta vad midsommar är för något...

2008-07-01 @ 11:03:34
URL: http://www.metrobloggen.se/citatbloggen
Postat av: varldsharskaren

Snällt av dig att du ville förklara för barnen. Dock blir inte allt alltid som man tänkt sig...

2008-07-07 @ 22:11:19
URL: http://varldsharskaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0