Advokat Blondinbella försvarar den nya feminismen

  

(Del 3 i sammanfattningen av Modebloggsdebatten den 13 mars på kanal 1.)


  


För er som inte såg på Tv igår kl 22 på ettan:
Debatten flödade mellan två tydliga sidor, för eller emot besinningslös shopping. Shopping är feminism och en kvinnlig hobby, menade förespråkarna. Flickor måste få ha sina hobbies i fred, ingen klankar ju på pojkarna.



Jag är kvinna och känner mig kränkt kan jag säga. Generad. Skamligt utpekad. Vad farao ...?  Jag trodde överdriven shopping var något man inte kunde stå emot, ungefär som alkoholdrickande. Trevligt en lördag, men daglig hobby = alkoholism. Något att skämmas för. Men nej. Om jag är en skåpshoppare, som skamset smyger med mina H&Mpåsar, så är Blondinbella en riktig parkbänkshoppare, som skränar på gator å torg. Hon behöver Rehab.



Kvinnlig hobby. Pinsamt. Snacka om hjärndött. Handla borde vara ett måste. Ett nödvändigt ont. Inte en sysselsättning för sakens skull. Men media har skapat den situation vi är i nu. Att den enda talang som räknas för en flicka är: Snygghetstalangen.

I ämnet snygg vill alla flickor ha MVG. Och för att ha en chans i konkurrensen så bör man plugga hårt. En viktig del av kurslitteraturen är: Blondinbellas modeblogg.


För er som inte känner till Blondinbella

Hon är 17 år och självlärd. Hon har inte pluggat modedesign och hon är inte hudterapeut - hon har pengar istället. 10 000 i veckan! (Ursäkta tjatet.) Dem spenderar hon, testar och prövar kläder, kläder, kläder och skor, smink, halsband och hudkrämer tills hon är nöjd. Sedan fikar hon flitigt däremellan.


Resultatet hamnar på bloggen som läses av 200 000 människor, flickor menar jag. Flickor som jobbar hårt hela sommarlovet och istället för att gå Inkaleden eller snorkla bland exotiska fiskar i tropiska vatten - så köper de en gul handväska av märket Dolce & Gabbana för sina surt ihopsparade 8 000 kr efter skatt. Ja se det blir något att verkligen skriva en skoluppsats om på temat "Min sommar"!


Blondinbella försvarades hårt av - den vuxna - VeckoRevyredaktören Ebba Von Sydow som menar att shopping är feminism.

(Denna chefredaktör kommer i septembernumret av sin blaska att sätta gula väskor av märket Dolce & Gabbana på sin utelista, för nu är det grönt som gäller!)


Jag tycker allting verkar vara feminism idag.

Vad bekvämt. Det är bara att ta till feminismförklaringen så fort något verkar mentalt osunt. Det är bara att bejaka och heja på! Inget behövs ändras eller styras om. Ingen hjälp behövs. Ingen uppmuntran till annat.


Anorektikern: -Alltså, jag vill inte äta. Folk borde stötta detta stora flickintresse istället för att bara hacka på oss. Alla applåderar när killar spelar fotboll men när vi tjejer vill svälta oss, då är det plötsligt ett problem. Faan, vilket gubbsamhälle!


  

Bulimikern: -Jag är feminist. Jag blir lycklig av att kräkas. Min mamma säger att det är feministiskt av mig. Hon tycker att flickor också måste få ha en hobby, precis som pojkar får ha sin bandy och sin hiphop-musik.



Maggan, prostituerad: -Jag tjänar 50 000 i veckan. Jag tycker folk som ifrågasätter mig och mitt liv borde se mig för den jag är: en framgångsrik kvinnlig företagare. Jag är en stor förebild och föreläser även på skolor.


Linda Skugge: -Jag tycker fler borde vara som Maggan. Hon försörjer sig själv och ligger (...) inte samhället till last! Varför ska folk alltid ha synpunkter på kvinnor som tjänar pengar??!!??


Pedofilen: -Män kan också vara feminister. Min hobby är små flickor. Jag stödjer feminism. Har aldrig varit emot den. Flickor vill vara med mig. Flickor måste få göra som de vill!



Mitt nya feministiska intresse ska bli trädhuggning. Jag ska köpa en motorsåg och såga ner varenda träd över hela Djurgården. Då hamnar jag i fängelse. Och får Advokat Blondinbella till min försvarare.


Åklagaren: -Fröken Wallenberg har gjort åverkan på naturen.

Blondinbella: -Nej, hon har en hobby som stärker hennes mentala hälsa.

Åklagaren: -Men hon har förstört naturen!

Blondinbella: -Men hon mår bra av det. Då måste hon få göra det. Och hon är en stor förebild för många andra unga flickor som förut inte hade en egen identitet. Nu hugger de ned träd istället. Vill ni stoppa en feministisk rörelse?

Fröken Wallenberg: - Just det gubbe, nästa gång blir det Drottningholmsparken.

Åklagaren: -Barnfamiljer brukade promenera på Djurgården, leka och njuta av naturen.

Blondinbella: - Blondinbella advokatbyrå AB har kommit fram till att de kan åka till St Tropez istället.

Åklagaren: ...



(En motorsåg räcker. Om den inte finns i flera färger förstås, för då ska jag ha en av varje!)


Kommentarer
Postat av: Scream and Shout

Ja, alltså... med tanke på att Mötley Crüe är mitt favoritband genom tiderna, och Nikki Sixx är min alla tiders crush, så jag vet vem han är, och jag har läst boken. Jag undrade bara varför ni pratade om honom :)

2008-03-14 @ 19:28:10
URL: http://screamandshout.blogg.se
Postat av: the buff

Alltså HAHHA klockrent! :D

2008-03-14 @ 20:04:18
Postat av: Jocke

jag tror inte hon har uppdaterat något eftersom hon har semester nere i gbg. men skulle inte bli förvånnad om hon har gjort det

2008-03-14 @ 21:47:40
URL: http://vastertorp.blogg.se/
Postat av: lollosmammas

Killar shoppar inte, dom handlar bilar, båtar, motorcyklar osv. I alla fall dom med tillräckligt stor börs.
Jag förstår inte vari det feministiska skulle ligga i att shoppa? För mej är feminism något annat, nämligen att vara frigjord och bli behandlad som en jämlike. Att ta typiskt manliga jobb på en typisk manlig arbetsplats UTAN att bli kallad lilla gumman och utan att tvingas koka kaffe varje dag till männen.
Även om Blondinbella är (hemska tanke) moderat så beundrar jag hennes målmedvetenhet och hennes styrka att kunna stå emot alla motbjudande kommentarer hon får och jag skulle ( i hennes ålder, då) gärna velat haft 10 000 kr att spendera varje vecka.
Jag tror inte hon är politiskt medveten utan hon har "ärvt" sin politiska inställning av sina föräldrar, totalt omedveten om hur många fattiga det finns i Sverige och i världen.
Hoppas hon vaknar!

2008-03-14 @ 21:55:02
URL: http://lollosmamma.blogg.se
Postat av: joel

hehe. kul sammanfattning.. nu slapp jag ju se allt..

öhm, bloggkoll då var det.. man går in på bloggkoll.se

där kan man tydligen lägga in x antal olika bloggar i en lista, och varge gång någon av bloggarna uppdaterats så får man ett
meddelande..

hur det funkar vet jag inte riktigt eftersom jag inte själv är medlem..

och tydligen kan folk prenumerera på dig även om du inte är medlem ;)

2008-03-15 @ 00:41:19
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Gunnarsson

Vi kan skicka Blondinbella mfl likasinnade på en månads praktik i kinesiska fabriker. Det skulle nog göra gott för deras inställning.

2008-03-15 @ 01:43:53
Postat av: emma

Jag röstar på Gunnarssons förslag. Hands up?

2008-03-15 @ 11:59:35
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: annahita

haha, briljant inlägg! jag blev också otroligt förolämpad att shopping fick bli ett "kvinnligt intresse" i den här debatten, jag visste bara inte hur jag skull formulera min ilska!

det är helt vidrigt faktiskt. man hänger upp sig på blondinbellas och ebba von sydows ocharmiga karaktärer så mycket att man glömmer bort vad de står för. det är såna som de som gör att jämställdhetsarbetet går så jävla trögt, de sparkar
bakut för att de tror att jämställdhet innebär shoppingstopp och vaxningsförbud. PANTADE JÄVLA HÖNS. kan inte förstå att man ska känna systerskap med dem.

2008-03-15 @ 16:47:07
URL: http://ifyoureintoit.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0