Dagens frukost




Igår åt jag makrill i tomatsås på burk till frukost, lunch och middag därför att jag bloggat istället för att gå och handla den här veckan. Inser desperat att både kylskåp och skafferi bjuder på mycket begränsade utsikter om mat idag. Eller ens frukost. Herregud, så här tomt har det inte varit på flera år. (Eller i hela mitt liv?)


Eftersom jag inte kan gå ut (i alla fall inte än) så försöker jag åtminstone lösa frukostproblemet. Det visar sig vara en uppgift för föreningen Mensa.


Men magen knorrar och krääääääver input.


Fröken Wallenberg tänker:

Jag har i och för sig knäckebröd. Men ingen ost. Inget smör heller??!!??  F*****n! Leverpastej? Nä.

Men Corn Flakes har jag! Fast ingen fil. Inte ens mjölk. (Eller vadå inte ens? Mjölk är ju det första som tar slut i mitt hem! Trots att jag köper fem litrar varje gång jag handlar. "Hej jag heter Fröken Wallenberg och jag är laktoholist".)


Men något i djuptallriken vill jag ha! Jag har alltid något i djuptallriken till frukost med flingor till (gråter nästan). Väljer mellan grönsaksbuljong och en halv flaska Sherry.


Vänta, snilleblixt - Min VITA bodylotion! Eller kanske inte. Går under kategorin oätligt. Vatten?
Och en frukt till. Jag vill ha frukt till. Nyttigt. Ingen banan har jag (förstås). Inga frysta blåbär heller. Eller ens torkade aprikoser. Mörk choklad. Räknas det? Är kakaobönan en frukt?


Dryck? Ingen mjölk, som vi ju konstaterat. Te? Näe, inte utan mjölk. Oboy? (Hallå, dahh?!? INGEN MJÖLK!) Ok, ok ... lugn nu. Kanske vatten här också


Sneglar på min tomma äggkopp. Åhh, ägg. Hade varit gott. Men tror ni att jag har ett ägg? Ha ha! Knappast!!! Nåväl, vitt och gult. Snö från balkongen och några frysta majskorn. Det kompletterar frukostbordet. (Alltså, jag behöver ju inte äta upp. Man får mask i magen av snö, eller hur?. Fast om jag ändå inte ska äta det? Nä, sk*t i det. Onödigt. Måste spara på energin, nu när jag är svag och hungrig.)


Möjlig meny:

Cornflakes med vatten, samt två bitar mörk choklad på botten av tallriken.

Knäckebröd utan pålägg (eller kanske lika bra att slänga ner den i vatten-tallriken också?)

Vatten att dricka till.

Usch.



Till slut (efter att ha ringt Mensa) hittar jag ett möjligt alternativ som inte låter som en fängelsefrukost i en Kalle Anka-tidning.

Idén är att så mycket som möjligt följa kostcirkeln samt vad jag normalt äter till frukost. Lösningen blir som följer:


Djuptallrik: En klump lite för gammal créme fraiche från längst in i kylskåpet, toppad med några Corn Flakes ovanpå. Hallonsylt (=frukt!) som ramlar av och lägger sig bredvid klumpen.


Smörgås-tallrik: Tre stenhårda kanelsnäckor från i julas, uppvärmda i mikron (ätbara!!!) Pålägg: en djupfryst vegetarisk prinskorv, också kvar från i julas. Samt fem frysta ärtor (istället för gurka).


Mugg: Koffeinfritt kaffe med några klumpar créme fraiche i.


Äggkopp: Kulört plastägg från förra årets påskris.


Resultat: Mätt och spyfärdig.


Men mätt.


Kommentarer
Postat av: Pappa C

Stark innovationsförmåga!! Jag hade inte kunnat omsätta alla dessa ingridienser till en komplett måltid utan hade snubblat ner till statoil och köpt tre kokta med ketchup istället. Och låtit créme fraichen gegga ihop sig ett par veckor till.

Makrill är underskattat. Jag brukar köpa en hel trave med små röda makrillpaket och lägga i en liten låda. Sen kan man äta det till allt.

Tar du ett rejält ryck och köper makrill för hela lönen så kan du blogga ostört i flera månader. Tänk vilken inre frid du kommer få. Ditt virtuella jag kommer utvecklas.

2008-03-21 @ 12:15:26
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Nicole

Haha! Nu när jag är hemma hos mamma har jag det allt lyxigt. Jag fick delade kiwin serverade alldeles nyss i sängen, med teskeden nedstoppad i en halva. Det där med mjölk känner jag dock igen, jag lever ganska mycket på mjölk jag också.

2008-03-21 @ 13:57:28
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Pappa C, Nicole, Emma, Joel - anybody!!! Hjäääälp! Jag har inte kunnat kommentera sedan igår kväll någongång. Oavsett vems sida jag är på. och i natt kom jag inte ens in på min publiceringssida heller. Jag trodde det berodde på att blogg.se hade överbelastning, men nyss när jag la ut mitt frukostinlägg så fungerade det igen, så jag trodde felet var avhjälpt. Nu är dock felet tillbaka. Jag har hittills två A4:r med kommentarer till er allihop som jag inte kan lägga in. Vad är det för fel??+27##¤&!!!!??

... eller är det Gud, som tycker att jag ska gå och handla?

(Obs! Detta är allvar och ingen humorkommentar.)


: O

2008-03-21 @ 14:08:43
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

OJ? Hur tänkte jag nu? Snacka om att jag är korkad! Detta är ju också ett kommentarsfält. Och nu gick det. Betyder det att det fungerar på andra sidor också?

2008-03-21 @ 14:10:35
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Ok, det den kommentaren gick också in. Nu ska jag försöka med era sidor. Eller inte. Måste nog jobba lite till. Och sedan handla. F*n. Men på Konsum. Mysigt! (Trevliga, hjälpsamma och snygga vegankillar som jobbar där. Mycket miljömedvetna. medlemmar i Militanta Miljöpartiet (undergrupp till vanliga miljöpartiet. "Under-cover-Miljöpartiet", liksom.)

2008-03-21 @ 14:14:54
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Pappa C

Ett konsum fyllt av militanta veganer som smyger runt med bollträn mellan köttdiskarna.

Horribelt scenario. Jag måste söka mig från stormarknaden. Lidl? Willys?

Jag känner med dig och er andra som tvingas lida under blogg.se:s förtryck. Dessutom ge bort alla miljoner i reklam som de tvingar in på era bloggar.

Tips. Bli nörd. Ställ en 500-spänns uttjänad PC i garderoben och kör som server. Då är livet mycket bättre.

2008-03-21 @ 14:44:45
URL: http://www.pappac.se
Postat av: emma

Oj. Nu har det gått långt. Behöver du hjälp? Kvar står frågan om vad du har för jobb? Har du jobb? Har du vänner? Har du mat? Du kanske borde fråga konsumveganerna, de snygga. De kanske kan hjälpa dig med matbiten. Ni kan äta ihop och så kan ni träffas, IRL! Då kan du åtminstone avbocka både mat och vänner. Jobbet kvarstår, som sagt...

2008-03-21 @ 16:06:43
URL: http://barabratack.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0