Konsum rules



Konsum är verkligen livsmedelsaffären i mitt hjärta. Hur kan man handla någon annanstans?* Konsum leder fältet och visar vägen när det gäller ekologiska varor och miljömedvetenhet. Och man slipper de värsta sk*tvarorna som prånglas ut på marknaden. De sätter helt enkelt en j*kla press på resten av livsmedelskedjorna.

Titta här vad mina hjältar nu har hittat på:

Miljökasse ersätter plastkassar
Coop Konsum säljer en komposterbar miljökasse. Kassen tillverkas av bland annat majsstärkelse och minskar därmed användningen av olja. Coop Sverige har också tagit beslut om att helt slopa de traditionella platskassarna till förmån för miljökassen så snart det är möjligt.

Prisvärda varor, färskvaror av högsta kvalitet och dessutom Sveriges bredaste sortiment av ekologiska alternativ är en del av allt det som gör Coop Konsum till en sund affär.


Me loves them.



Härmed lägger jag fram en motion till livsmedelsverket om att det ska vara förbjudet att driva andra butiker än Konsumar. Alla andra butiker skall omvandlas till Konsumbutiker. Och alla nyttiga varor ska vara subventionerade av staten.

Helst ska alla klädesaffärer också bli Konsum: Coop H&M, Coop Lindex och sportkläder från Coop Borg. Konsum Dior och Konsum Couture. Konsum Vintage. Kapp Konsum, Twil Coop och Topp-Konsum-shop. Konsum By J Lindecoop och pikettröjor från Lacoope. Coop NK.


Och om någon undrar om jag fått betalt för att skriva så här, så är svaret nej. Det är bara världen som tjänar på detta inlägg. Och det är inte så bara.






*Ibland är jag otrogen. Kanske med Hemköp. Men bara ibland. Om jag har bråttom och närmaste Konsum är far away.


Kommentarer
Postat av: Konsument Gunnarsson

Bra initiativ av Konsum. Jag handlar dock i närmsta affären, med gångavstånd till. En kort del av mitt liv var det en Konsumbutik som låg närmast och då handlade jag där.

2008-03-20 @ 20:43:13
Postat av: emma

Låter verkligen majsstärkelsen som ett bra alternativ? Sverige har ingen egen majsodling, Sverige har dock en välfungerande papperstillverkning. Ska man behöva transportera majsstärkelse och göra kassar av när vi kan göra våra egna papperskassar? Vad är det för fel på dem?

(Och nej, jag handlar inte alltid på Konsum. Och ja, denna Kinaresa är ett undantag från mitt annars så miljömedvetna liv. Oops.)

2008-03-21 @ 05:11:28
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: lollosmammas

Jag handlar på COOP, eftersom vi annars måste ner på stan och handla på ICA Malmborgs, som är svindyra.
Det verkar som att ICA numera lägger ner sina små affärer och koncentrerar sej till jättebutiker långt utanför stan. Att storhandla när man måste åka buss är inte att tänka på.

2008-03-24 @ 06:56:06
URL: http://lollosmamma.blogg.se
Postat av: Pappa C

Tänkte på det där med konsum.

http://konsumbloggen.com/

Hej.

2008-03-25 @ 15:40:32
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Xi

Nu går det att få tag i Oxo-bionedbrytbara plastpåsar. Plastmaterialet som bryts ner och försvinner efter ca 3 år utan att släppa metangaser. Om 5-10 år kommer effekten att märkas i mätbara områden. Alla sk vardagspåsar går att få i Oxo-plast. Besök sidan för Vardagsplaster !

/Miljöpåsen (d2w)

2008-09-15 @ 01:09:58
URL: http://www.vardagsplaster.se
Postat av: Xi

bli delaktig http://www.thepetitionsite.com/1/make-plastic-degradable

2008-11-17 @ 11:57:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0