Kvinnan, enligt Wallenberg


I ett tidigare inlägg om duellen mellan Hillary Clinton och Barack Obama så förde jag fram min önskan om en kvinna på presidentposten i USA. Sedan utbröt en liten diskussion i kommentarsfälten som var intressant.


Talade med en mycket klok person idag, som sitter inne med en hel del fakta i ämnet, och insåg då att jag kanske dragit lite förhastade slutsatser. Jag ville ha en kvinna vid makten. Och förmodligen är den kvinnan Barack Obama.

Nu kan en politiker i USA, särskilt en presidentkandidat, inte vara hur mycket mjukis som helst, eftersom landets röstande medborgare i stort sett mest består av hämndgiriga, dödsstraffslystna paranoida vapenlicensinnehavare, om man ska förstå tidigare valresultat genom åren. Men Barack kanske är så mjukis man vågar vara som politiker i USA just nu, utan att räknas bort redan på korpfotbollsnivå?




Så hur tänker då en kvinna?


En kvinna är en person som handlar ekologiska ägg trots att hon redan lever på existensminimum. Inte för sin egen hälsas skull, utan för att de stackars hönorna förtjänar ett bättre liv.


En kvinna är en person som källsorterar trots att det är två kilometers promenad till närmaste återvinningsigloo.


En kvinna är en person som inte skulle starta ett krig för att demonstrera sin styrka.


En kvinna är en person som inte skulle starta ett krig.


En kvinna är en person som först och främst tänker på naturens framtid och inte sin egen ekonomi de kommande fyra åren, när hon röstar.


En kvinna är en person som startar ett företag på en affärsidé som är bra för miljön. Inte för att det ligger i tiden och det därför kan finnas pengar i idén, utan för att det är det rätta att göra.


-Är du en "kvinna"? Grattis!




Och för dig som blir upprörd över detta och menar att det inte finns någon skillnad mellan könen - återkom till mig när:


... småflickor rycker benen av spindlar för att "se vad som händer"


... klassrummen är fulla av småpojkar som inte vågar gå ut på skolgården för att de får stryk av elaka flickor.


... det är fullt av misshandlade äkta män på mansjourerna


... mammorna sitter kvar på kontoret till klockan tio på kvällen, när de har småbarn hemma.


... när mammorna stolt säger att de "sitter barnvakt" ibland - åt sina egna barn, och tycker att de förtjänar någon sorts medalj.


... mammorna efter skilsmässan överger familjen och sticker iväg med älskaren, och bara skickar kort till barnens födelsedagar.


Slutplädering
Allt som jag har skrivit är kanske inte hundra tusen procent genomtänkt eller faktabaserat, för klockan är tre på natten och jag är virrig i skallen, och jag får inget betalt för att skriva det här heller, men detta är skrivet ur hjärtat och rakt ned. Och detta är saker jag funderar över ibland. Tack och go´natt.


Ps. Men om Barack är Kvinnan ... kan inte Hillary då få vara Mannen? Hillary som vicepresident?


Kommentarer
Postat av: Nicole

Haha! OK, då är jag verkligen inte en kvinna och spindel-experimentet tog jag till en högre nivå som barn. Jag hade en skalbagge som inte kunde flyga i en plastmugg tillsammans med ett tiotal myror som började äta av skalbaggen levande. Och jag ville likt en vetenskapsman (ja, "man" skall det väl vara antar jag) se vad som hände.

Det var ett roligt inlägg, men jag kan inte riktigt avgöra om du är allvarlig eller inte. Intressant, i vilket fall.

2008-03-11 @ 11:05:05
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Jocke

Tack så mycket!!!

Det är roligt att klämma sönder gräddbollarna i butiken. jag kan bara inte sluta med det. typ som en tvångstanke att få mosa sönder en förpackning när jag ser en :-)

2008-03-11 @ 20:55:26
URL: http://vastertorp.blogg.se/
Postat av: Jocke

Nää, det är en skobutik ute i Hägersten

2008-03-11 @ 21:48:11
URL: http://vastertorp.blogg.se/
Postat av: Unit13

Jag tackar ödmjukast. Nej det var så att jag legat i fejd med en mycket tragiskt bloggare (Naaatha.blogg.se) som sa att jag aldrig skulle få komma henne nära. Jag åkte in på någon "modelltävling" i Gallerian för jag ville se pajasen IRL. Det var nog inte så mycket mer än det. Keep up

2008-03-11 @ 21:57:05
URL: http://Unit13.blogg.se
Postat av: the buff

woho! detta inlägget gillade jag.

2008-03-12 @ 14:51:48
Postat av: Gunnarsson

Vilken spännande formulering Wallenberg: att USAs nästa kvinnliga president är Barack Obama. :)

Det kvinnliga, är det verkligen så omtänksamt som du säger? Till viss del, tror jag. Men det finns också andra sidor av kvinnligheten. Är kvinnor i genomsnitt lika bra som männen på att utveckla den nya (miljövänliga) tekniken? Vad jag tror? Å ena sidan verkar inte kvinnor i genomsnitt ha samma intresse för teknik som män, men däremot högre medelbetyg i skolan. Jag tror ändå att antalet utövare fäller avgörandet. Eftersom majoriteten inom tekniska yrken (fortfarande) är män kommer det mesta av den nya tekniken troligtvis att utvecklas utav män. Det är ett område där jag anser att männens bidrag är mer.

Inom politik och företagsledning borde fler kvinnor få komma fram, så att mer av de "kvinnliga" tankemönster som du nämner kommer fram. Där är ojämställdheten strukturell och inte självvald.

Lycka till med det fortsatta (arga?) bloggandet.

2008-03-12 @ 15:33:42
Postat av: emma

Bäst är ändå "och jag får inget betalt för att skriva det här heller".

2008-03-12 @ 17:26:24
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: Gunnarsson

Ja, jag förstår. Det kanske är svårt att uppbåda kraft till att vara arg på allting här i världen, men lite ilska då och då är alltid kul.

Jag är nöjd om mina kommentarer har varit tänkvärda.

Det är bra att du jobbar. Det ska vara jämställt, och helst omvänt. Jag söker jobb, men spenderar alldeles för mycket tid på slösurfande.

Är inte Ps-kommentaren i inlägget kinky, eller är det jag som har konstiga associationer?
http://www.youtube.com/watch?v=DMs-p5y6cvo
Fy, fy, skäms på mig.

2008-03-12 @ 18:56:26
Postat av: Gunnarsson

Jag tror de flesta ser det som ett skämt.

2008-03-12 @ 20:03:11
Postat av: Jacob

Kvinnor är bra, män är hemska.

2008-03-12 @ 20:25:00
URL: http://jacobbengtsson.blogg.se
Postat av: Gunnarsson

Jacob: Tror du på det där eller är det bara en raggningsreplik?

Wallenberg: Jag tror det är annorlunda i det religiösa fallet, att det är mer överspänt.

2008-03-12 @ 21:28:37
Postat av: Pappa C

Men finns det inga riktiga karlar som vill ta strid här??!!!!!

Könlösa Ken-figurer hela bunten.

Nu varvar jag upp och kommer snart med en riktad motattack.

2008-03-13 @ 08:00:57
URL: http://www.pappac.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0