Schlagerkväll extra allt ...

Jag erkänner ... jag satt inte ensam under melodifestivalen. Och fast jag ätit middag innan, så åt jag av allt på det uppdukade bordet. Chips, godis, kladdkaka, fruktdrinkar ... och det hade köpts skumbananer bara för min skull! Förlåt, att jag var dum.
Och jag fick mitt rödvin! Och filt å kisse. Jag fick allt jag ville ha och allt jag inte trodde att jag ville ha. Allt och extra allt.
Och sen pratade jag sönder alla bidrag ...

Jag vill ha sämre bidrag
forts... och det gjorde jag rätt i. Melodifestivalen känns inte som vanligt längre. Den har blivit beige. De dåliga bidragen är inte tillräckligt dåliga, och de bra, tja, de är bara ok. Jag har knappt någon favorit längre. Och inte har jag någon att vara förbannad på heller.

Man kan ju inte lita på de stora elefanterna ens. Ju större kändis -desto sämre låt, verkar det som. Är det jante-Björkman som ligger bakom det? Lille Christer kanske inte vill att Globenvinnaren ska ha chans att vinna hela Eurovision? För att han inte vann den där gången. Vem vet, kanske Niklas Strömstedt skickade in 25 låtar i år, och Bitter-Björkman plockade ut den sämsta. Christer, ensam och ihopkrupen som Gollum, på sitt Svt-kontor: "Tror du Niklas, att du är bättre än jag eller? Ha! Jag vet att du skrev min vinnarlåt - my Preciousssss - på 90-talet, men det betyder inte att du kan få komma till Globen både som låtskrivare och artist när du ställer upp en gång till. Nån jävla rättvisa finns det väl här i världen!"

Så tänkte han, tror jag. Och sen delar han ut skitlåtar till höger och vänster. -Här Charlotte! Den här låten är det bästa Bobby Ljunggren gjort i sitt liv! Han tror verkligen på den! Det gör alla i branschen (he, he, hittade den i Bobbys papperskorg, värsta skitplagiatet) Och du Carola, du får den här, av Peter Kvint (he he, han skrev den inne på handikapptoan för en vecka sen, när jag stoppat häst-Ipren, lavemang och lite China White i hans pastasallad).
Christer: -Jo då Carola, honey, den skulle egentligen ha skickats till Celine Dion i duett med Bono, och vi kommer visserligen bli stämda av en massa stjärnadvokater over there nu, men va faan, det är ju DU, och vi älskar dig så mycket så vi vek låten för dig istället och ditt stoooora jubileum i år! Skriv nån vers eller va faan, så får du lite STIM också. Kraaam!  (Andra chansen med dig, tack å hej!)

Kejsarens nya kläääääderrr .....!

Konferensrum på SVT, Björkman och några förlagskillar:
Förlagskille 1: Du Christer, har vi verkligen hört alla bidrag redan? Kvalitén har verkligen sjunkit de senaste åren.
Förlagskille 2: Ja, stackars dig, just under dina år också som låt- och artistansvarig. Måste kännas trist.
Christer: Ja ...ehh ... jo jättetrist!
Förlagskille 2: Du förresten, vad är det där för en massa tjocka kuvert du har bakom dig, christer?
Christer: Vadå? Jasså, dom där ... ehh ... jo ... (fan!) ... nä, det är bara lite stickade halsdukar å så som jag ska ... ehh ... skicka till mina fadderbarn! Just det. I afrika. Stackarna. Dom har inga halsdukar där, nä.
Förlagskille 1: Åhhh, så fint av dig. Har du stickat dom själv?
Christer: ...ehh ...
Förlagskille 2: Konstigt. Står det Pling Forsman som avsändare på det där kuvertet ?
Christer: Ja ... ähhh, jag värvade henne ...  till FlygPLAN, va faan de nu heter ... international! Just det. 
Förlagskille 2: Vad kul. Skulle vilja titta på de där halsdukarna ...
Christer: What?! (kuken också!) ... ehh ... Ok. Imorgon, vi tar det imorgon. Nä, vad säger ni grabbar ... tillbaka till låtarna va? Då spikar vi den här balkanlåten då, som ingen kommer att förstå vad den handlar om. Det blir charmigt och lite mystiskt så där. Och så har vi en låt utan refräng, kan slå in på lite nya spår. Nytänkande på ett fräscht sätt ... (Yes, det var nära, vilka idiots. Men, får sticka halsdukar hela natten. Ja ja, Imorgon é en annan dag ... men om jag ... )
Förlagskille 1: Christer, Christer!! Du verkar så frånvarande?
Christer: ( ...skulle kunna kolla på Indiska förstås ... ) öhh, va?

Förlagskille 3 kommer in i rummet med ett kuvert: -Christer! Här är ju en riktigt bra låt ju!
Christer: Är det !?!!? Faan också, eller jag menar ... fint, hit med den (var i helvete kom det kuvertet ifrån? Trodde jag hade samlat in alla. Ok, vilken av artisterna sjunger falskast? Idoltrean eller den där skådisen som "vill prova på"? skit också, den där idoltrean sjunger ju rätt bra, kanske kan snacka med sminket, så hon ser helt för jävlig ut? Vad gör jag med Perelli då? Tjejen kommer charma både Sverige och Europa, trots B-låt. Muta stylisten med resecheckar till Phuket ... hmmm, kan funka. Billig Stureplans-horklänning à la Björkman får det bli. Farligt i Belgrad , men too much i Globen, så där tar det stopp, he he ... ) 
 

Färgen Beige
Och nykomlingarna Christer? Jag längtar efter en ny lärarinna.
Besviken. Skräp. Bara skräp. Beiget skräp (eller beigt, eller Beige-t ? ... hur f-an böjer man ordet beige?!? Bèschjt? Till och med min ilska är beige. Godnatt.


Ps. Röstade på Calaisa - som var en beige version av Jörgen Elofssons alster, och som lite beige-t gick vidare i första omröstningen men sedan slogs ut.  : ( 

Pps. Kan inte låta bli att känna lite skadeglädje. Bägge Carolas stor-rivaler kom direkt till Globen! Så går det, La C, när man kör med Kejsarens nya kläder ... 

Ppps. Om du läser det här, snälla berätta hur man böjer Beige!  

Kommentarer
Postat av: John

Det är väl inga problem att avgöra ditt kön, du dricker fruktdrinkar. Hej kvinna.

2008-03-03 @ 16:15:50
URL: http://ilive.blogg.se
Postat av: emma

Vilken fantastiskt ilska! Dig skulle jag vilja se på schlagern med! (Men i övrigt blir jag nog lite rädd, liten mes som jag är.)

2008-03-09 @ 16:39:37
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: emma

Bör tilläggas: Mycket välskrivet. Jag tror snarare jag vill ändra förra kommentaren till att "vilja se ett Hjälp!-avsnitt skrivet av dig".

2008-03-09 @ 16:42:27
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: Valier

Jag vill tillägga att den något proppmätte dansaren/köraren med lite finsk frisyr lär vara Christers man.
I övrigt har jag svårt med ilska annat än om den är min egen.
Om man vill se ungdomars ilska och påhopp så skall man läsa lite i forumet på www.tacky.se som avhandlar skejtfrågor. Var får de all aggression ifrån?

2008-03-10 @ 12:15:24
URL: http://www.valier.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0