Skolmat für Alle!

En läsare kommenterade mitt inlägg "Burka für alle" och tyckte att en Burka täckandes mindre populära maträtter var en dålig idé, då barn ändå bara skulle spotta ut maten när de väl känt smaken. Detta är ett klokt påpekande. Dock har Wallenberg en teori.


Min teori är att ungar inte bryr sig om SMAKEN på maten.

Barn är gnälliga, bortskämda och för fega för att pröva nya saker. De följer flocken (=jämnåriga) och faller för vartenda grupptryck i hela världen som finns att leta fram. Och de vill att allt ska se ut som hamburgare. Stoppa en använd raggsocka mellan två hamburgerbröd - inga problem. Helst med leksak till. Barn är sk*tungar.


Det går trend i mat. Säger andra ungar att potatis är äckligt så ÄR det äckligt. Säger de att broccoli smakar blä, ja då är det inte ens värt att pröva. Jag avsk*r ungar som inte vågar pröva ens. Ge hit dem så ska jag uppfostra dem, och då ska de få se på andra bullar! Knappast med kanel i.

Tonårsungar är kanske värst. "Men åhhhh, kokt fisk! Guuud vad ÄCK-ligt!!! "


Men cigaretter går bra att stoppa i truten????


Barn bryr sig inte om smaken. De ratar maten efter utseendet. Och efter vad som är "inne". Broccoli By J. Lindeberg någon?


Jag har en motion som jag härmed vill framföra till Sveriges alla rektorer: Alla ungar som inte äter skolmaten får välja mellan ett skott i pannan eller IG i alla ämnen.

Wallenberg har talat.

Kommentarer
Postat av: joel

det är sant, jag vet att det är sant.. för jag minns själv hur det var en maträtt i skolan som alla utom jag gillade.. och på något jävla sätt började jag också gilla den...

Wallenberg har lösningen på alla problem...

men måste verkligen vi bussa göran och bert på dom
om dom äter upp... kan vi inte bara sätta dom i slavarbete med att gräva coola tunnlar genom stockholm istället?

2008-03-18 @ 01:54:30
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Pappa C

Så klok ni är Fr. Wallenberg.
Men,
Skott i pannan tror jag är onödigt och vi kommer få en miljöaspekt på detta när vi varje torsdag då ärtsoppan
serveras kommer att behöva hantera tusentals taniga tonårslik. Tror inte sita hanterar det, och den lilla kremeringsugnen vi har i sollentuna klipper inte mer än ett par tre döingar i timmen. Dessutom riskerar brännarn att få ryggproblem och tvingas ligga utbränd hemma å knapra tillsammans med billgaste baginaboxen och fulladdad säsong av Sunset Beach.

Nä buntband är nyckeln till en effektiv barnuppfostran. Det tillsammans med ett glatt nyslipat stämjärn kommer öppna upp barnet för nya och exotiska smaksensationer.

2008-03-18 @ 07:11:06
URL: http://www.pappac.se
Postat av: heidi

hehe..det e inte lätt att vara mattant idag när ungarna faller för grupptrycket o hellre står o röker eller äter mac donalds mat eller pizza med pengar de snott ur mammas eller pappas plånbok!
i sverige ska man fasike vara glada att de får mat gratis.. om man skulle ta bort det.. ja då skulle alla ungar svälta.
nej bra skriver.. men skott i pannan var la för mkt att ta i
hehe ..det där me nätdejting.. jupps det e ju denna tidens nya sätt att dejta tydligen.. hinns ju inte med annat än sitta vid dumburken hela dagarna..why not dejta där med.. liksom flera flugor i en smäll =)

2008-03-18 @ 14:43:41
URL: http://heidisen.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Joel, pappa C och Heidi:

Ja, "skott i pannan", jag kanske tog i lite där. Gillar helt klart era förslag!

Först gräva tunnlar 8 timmar, och därefter hem till stämjärnet där det serveras bullar fyllda med Piri-piri och småspik.

2008-03-18 @ 16:21:34
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: emma

Eller varför inte klä om alla rätter i pizza- och hamburgarförklädnader? Sen hajpa det och sätta stora loggosar med coola amerikanska namn på? Det verkar ju funka för de flesta snabbmatskedjorna - vad som egentligen är i verkar ingen bry sig om!

2008-03-18 @ 17:39:33
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: Nicole

Åh, jag blev retad för att jag gillade ärtsoppa. Fick inte vara med i coola gänget. Anti-ärtsoppa-gänget.

2008-03-18 @ 23:30:46
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Kattungejuvelen

Eller gör som jag gör med min dotter sen hon började med smakportioner; peppra allt onyttigt extra starkt. "va ä dä?" och pekar på "hennes förberedda" hamburgare. Jag har kryddat starkt, och ger henne med ett stort leende och stackarn grimaserar vid tuggan och nästa gång vi går förbi McDonalds-skylten gör hon samma grimas och säger med sin lilla röst: "Äcklitt. Kot fisk, mamma, gott". ;)
Det ska börjas i tid.

2008-03-18 @ 23:53:58
URL: http://kattungejavel.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Emma: En utmärkt lösning! Till Dalai Lama och Jesus. Jag är en ond hämnerska med ett mission. Jag har ett svindlande antal tjocka ledsna mattanter med vanmakt, sjukskrivningar och utbrändhet att hämnas och jag tilltalas därför alldeles för mycket av Pappa C:s buntband och Joels straffläger.

Nicole: Jag vet. Är det Erik Den fjortondes fel? Alla coola gäng består av fegisar, det är ju känt.
Men jag älskade ärtsoppa, och mattanterna älskade mig! Jag var omtagningarnas mästarinna. Dock är ärtsoppa (extra gott med mejram och senap)precis som Lodenrockar - töntigt. (Lodenrock?!!? Återkommer på detta tema i ett annat inlägg.)

Kattungejuvelen: Jag har verkligen ingenting att lära dig! *Imponerad*

2008-03-19 @ 00:14:53
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: lollosmammas

Vad sträng du är Fröken Wallenberg: skott i pannan!
Min mans yngsta son snart 12 år är en riktig skitunge när det gäller mat. Han accepterar egentligen bara kyckling och fiskpinnar. Skittråkigt för en plastmorsa (jag) som gillar att laga mat.
Fadern har lite av tendensen också även mamman så i pojkens fall tror jag det gäller en överföring från dom.

2008-03-19 @ 17:41:16
URL: http://lollosmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0