The Heroine Diary ...

  


  

  

... a day in the life of a shattered editor

  

  

  

10.30

Solen skiner, och jag börjar se slutet på boken! Idag kanske jag till och med hinner gå en promenad! Har ju inte varit ute sedan påskafton då jag gjorde en hetsig snabbvisit i stan och handlade lite livsviktiga påskägg (jag vet, det låter så dramatiskt, men de är livsviktiga - för Närstående Två - and I´m sooo to blame ... ehe ... ) Å andra sidan är jag inte direkt vuxen, så jag tycker också att det är otroligt kul, om jag bara haft lite mer tid på mig.







Sixx är inte heller vuxen, han vill bara ha kul. Eller är han kanske för vuxen? För kul har han verkligen inte ...
                                                                                                                                   







17.00

Nä, det blir nog ingen promenad. I så fall i mörkret. Nu är det onsdag och allt börjar långsamt att likna förra veckans misär:


Mjölken är slut

Nyponsoppan är slut

(påsk)maten är uppäten

Avocado med filmjölk till frukost. Ingen frukt hemma - IGEN! Grrrr ...

Middag? Kökets Utvalda i färdiglagade kartonger är också slut ... hmmm, potatis och makrill ikväll? Nä, blä, makrillen föråt jag på i förra veckan. Kanske senapssill till potatisen? Känner inte för en sån sockerbomb, men det kunde varit värre! Det kunde varit marshmallows ...

Sedan tillbaka till arbetslägret ...



Men först kan jag berätta en solig hemlighet: Ett ... BLOMBUD (!) kom till mig igår med en blombukett!!! Från en herre som tydligen tycker synd om mig just nu, när jag jobbar så hårt. Det kändes otroligt lyxigt! Det var definitivt den näst bästa uppmuntran jag hade kunnat få!

-        Vadå näst bästa? frågar någon uppmärksam och nosig individ. Jo, det bästa hade varit om han gått till affären och handlat åt mig ... jag behöver mjöööööööllllk!!! Buhuuu ...









Helst ekologisk.

                                                                                                                                                 









20.00

... men det värsta är nog att både kattsanden och fiskmaten är på upphällningen, och det är värre. Djuren ska inte behöva lida, så det blir nog utgång imorgon. Nej inte sån utgång.

Ha ha, sån utgång har jag nog inte haft på ... två månader? Usch då. Eller usch, förresten? Skönt att slippa menar jag. Fast det går väl an nu när det är rökfritt överallt. Det värsta som kan hända är att hela ens sällskap går samtidigt ut och röker, så att man blir ensam sittandes kvar. Men så taskiga är väl inte folk? Jodå, tro mig. Så taskiga är dom.

Men jag ÄR bitter över mina uteblivna utegångar. Denna vecka hade jag ju verkligen sett framemot Jacob Bengtssons stå-upp och Fröken Underbars röj på Mosebacke. Suck. Men vad är väl en bal på slottet?

Nä, tillbaka till ärtorna i spisen, och inga möss har jag som hjälper till ...








"...för den stora galakvällen, så ska 'vi' sy modellen ...la la la ... "

(Jag och mina röster i huvudet alltså, för katterna lär inte hjälpa till. Katter är lata egocentrerade djur. Och alldeles ... unnnn-derbara.

                                                                                                                                                      









22.00

Duschade gjorde jag igår kväll, så där råder inget större förfall än. Men röran börjar så sakta välla fram över alla ytor igen. Varför kan jag inte få ha en städerska - som Nikki Sixx?


Och som Herrbekant Från Förr, för övrigt. Ha ha, vilken jämförelse. Gillar den i mitt huvud. 


Vad är det med bortskämda vita män med ett missbruk? De kan inte ens städa lite efter sig. (Tänker inte göra någon utläggning om Herrbekants missbruk, men låt mig säga så här: Den är i alla fall laglig ...)


Tillbaka till mitt eget elände. Jag behöver främst städa i min egen skalle känns det som. Men det kanske är det jag gör just nu?







Finns det städfirmor som städar i folks huvud, om man inte orkar rensa där själv? Är det det som kallas elchocksterapi?

                                                                                                                                                          








23.00

Jag är trött. Inte självmordsbenägen väl? Jag måste vara lite aktsam nu när Nikki Sixx har kommit in i sin svartaste fas, eftersom jag verkar dras med i hans sinnelag.


Å andra sidan shoppar han inredning till sitt hus. Kanske dras med av det istället?

Fast jag behöver inte mer möbler i den här röran. Snarare färre.










Är det omoraliskt att önska sig en eldsvåda, ibland?

                                                                                                                                                                        







23.30


Nikkis ord: "Jag är ensam. Det är inte roligt ..."







Nä, jag vet hur du känner det ...

                                                                                                                               






24.00

Det blev varken självmordsgrubbel eller möbelköpsplanering, nu ser jag ju vad det blev: En dagbokssida med klockslag - exakt som Nikkis bok! Ha ha ha ha ...










Oj, fast imorgon kommer Sixx att  dö i boken tror jag. Vad ska jag göra då ???

                                                                                                                                                            

Kommentarer
Postat av: Pappa C

Inspirerande att följa en stor översättares kamp mot sig själv, hungern, klockan, hygienen, paniken och språket.

Jag håller tummarna för djuren.

2008-03-27 @ 11:08:34
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Valier

Jag översatte ett (1) kapitel av en Mark Helprinbok en gång, först med papper o penna, och sen över till en dator. Det går ju skitsakta. Kudos!

Men kom igen när du översätter Lasse berghagens memoarer... eller vänta, de behöver ju inte översättas - men ändå. Hur blir man till sinnes då?

2008-03-27 @ 14:12:21
URL: http://www.valier.se
Postat av: Mobila bloggen

Bra, bra bra!!
*Klapp klapp klapp*

Det är alltså jag, modebloggaren...nooooooooot!

2008-03-27 @ 19:06:26
URL: http://mobilabloggen.blogspot.com
Postat av: lollosmammas

Jag har varit ute ur bloggvärden ett tag, förutom små insynar.
Faktiskt är jag riktigt trött just nu på att lägga ut mina tankar till allmänt beskådande.
Så därför har det varit lite tunnsått både med egna inlägg och kommentarer.
Min hjärna är sysselsatt med funderingar på peak-oil, överbefolkning och klimatproblem.

2008-03-27 @ 20:02:20
URL: http://lollosmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0