Dagen efter, och känslan är Empty.



Jaha, nu måste vi kvala igen nästa år.

Jag sitter här och fantiserar om att Sanna Nielsen hade fått åka till Belgrad.

Empty Room hade varit unik igår kväll. Efter alla plojlåtar, falsksång och desperata dans-moves, så hade Europa fått se en sångerska leverera med
den sortens känsla och äkthet som är universell. Troligen hade hon vunnit bara på sin naturligt osminkade framtoning. Hela hennes nummer har en värdighet där musiken får stå i fokus istället för korta klänningar och väloljade ben.


Många tror att allting handlar om Balkanrytmer och grannröstning, det tror
inte jag.


Alla känner igen en vinnarlåt.
Och medan folk väntar på en sådan
så röstar de förvirrat på sina grannar eller det som är mediokert men ändå välbekant.
Take med to your Heaven var en vinnarlåt. Ge Charlotte en till sådan, det är hon värd.




Universell begåvning








För övrigt var Björn Gustavsson det bästa med hela Eurovision igår!

Kommentarer
Postat av: Jonas Grr

Sverige hade ingen vinnarlåt i år. Inte Sanna, inte BWO, inte Rongedal och förmodligen inte Sibel. De är lyssningsbara men de vinner inte.

2008-05-25 @ 23:59:20
Postat av: Fröken wallenberg



Inga riktigt starka kanske men i gårdagens startfält hade nog både Sanna och Rongedal haft en chans.

Men imorrn, om jag kommer ihåg det, så ska jag lägga upp videos på vänner till mig. Intressant att se era reaktioner. : 9

2008-05-26 @ 02:08:34
Postat av: I

Jag håller med dig, Sannas var bättre. Men sen tycker jag verkligen att Sverige var värd en bättre placering än 18..

För övrigt är den enda låten jag kommer ihåg Armeniens låt. Men den var ju inte ens den bästa. Suck.

2008-05-26 @ 08:25:51
URL: http://invertedtwins.blogg.se/
Postat av: Buzan

phew vilken helg jag haft... schlager va fan e det? ;) Tog bort mitt inlägg om tävling.. det blev lite hårda i kommentarerna som jag inte riktigt tyckte var passande.... Men du fråga om schlager...



Slutade titta på eländet för några år sedan.. brukar dock kika på den svenska uttagningen.. men euro - nä tack jag avstår mer än gärna. Finns inget alla älskar atthata som euro-schlager-galan... Fast nu är det verkligen illa... trodde de styrde upp "grannlandsfusket" genom att ha deltävlingarna..men va fan om ändå ALLA får rösta i finalen har det ju inte gjort nåt alls.. hur tänkte dem då??



Vad tycke du själv!



Nu ska jag jobba lite och sen försöka hinna läsa alla bloggar som poppat upp i helgen. Ha en bra dag. Vi hörs



2008-05-26 @ 08:34:00
URL: http://buzprat.blogspot.com
Postat av: emma

Jag håller med dig hela inlägget igenom Wally. Suck.

2008-05-26 @ 09:19:10
URL: http://barabratack.blogg.se/
Postat av: Jonas Gunnarsson

Ja, det skulle nog ha gått bättre för Sanna än det gick för Charlotte. Däremot fanns det andra ballader tex Serbien, Portugal, Rumänien (ballad?), Norge.



Jag funderar på om eurovisionsschlagerfestivalen skulle vara bättre om man kopplade in riktiga högtalare till TV:n. TV-apparaterna har svagt och ganska kasst ljud, inte konstigt att låtarna går obemärkt förbi? Sedan har vi det faktum att det är live och därmed lite falsksång, men i år tyckte jag det var ganska lite falsksång, rätt bra faktiskt.



Är det någon som lyssnade på eurovisionen med bra högtalare? Mina högtalare till datorn är rätt små, men jag tycker att det låter bättre när jag lyssnar vid datorn.



Dessutom har vi det faktum att man kanske börjar gilla en låt vid andra eller tredje lyssningen. Att man lär sig texten kan ofta innebära att man gillar låten bättre.

2008-05-26 @ 15:48:46
Postat av: Rebecca

Du vet, i det nya systemet så får alla utom vinnaren kvala. Så även om vi hade kommit tvåa så hade vi fårr kvala.'



Man ska skicka något helknäppt. Hon bokakvinnan hade nog funkat bra. Fast att hon var SÄMST!

2008-05-26 @ 17:13:22
URL: http://rebcca.blogg.se/
Postat av: Fröken Wallenberg

I: Perelli var värd bättre än en 18:e plats. Låten däremot hade gärna fått komma på 25:e enligt mig. Den var ihopkokad av ett gäng låtskrivare som gick efter nåt slags recept. En låt skapad helt utan charm och hjärta. Är det verkligen någon som hittar något charmigt i den?



Buzan: Deltävlingarna är för att det tillkommit så många nya europeiska länder, och har inget med något "fusk" att göra. Om alla länder skulle få tävla i finalen så hade vi fått sitta till gryningen och se tävlingsbidrag. : )



Emma: Du är musiker, jag tar det som att jag inte är helt ute och cyklar i Wallenbergs tok-uniwersum. : )



Jonas: Precis, och jag röstade ju på Rumänien. Däremot så tycker jag att Sanna Nielsens ballad hade något som de lugnare låtarna ifrån i lördags inte hade: Internationell klass i både sång och melodi. Hon hade givit självaste Celine Dion en match.

Schlager betyder Schläger= att slå. Den ska slå vid första lyssningen. Vara trallvänlig, eller gå direkt in i hjärtat med en gång. Annars är det ju inte en slagdänga.





Rebecca: Aha nya regler? fast de "stora" slipper väl kvala? Tyskland, Frankrike och några till?

2008-05-27 @ 00:18:32
Postat av: ullrika

Rebecca hann före, annars hade jag kanske fått vara den som erbjudit tävligens nya regler!



och jupp. dom stora - som betalar mest - slipper kvala: tyskland, spanien, frankrike och storbritannien. nån mer? kan ha missat nån?!



schysst är att sverige är med och arrangerar varenda baluns. ger nog kosing till SVT. och tur är väl att östländer vinner. tänk så jämrans dyrt [hotell, ätning, transport etc] det blivit om finalen gått i t ex London!!

2008-05-27 @ 19:31:13
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Jonas Gunnarsson

Personligen tycker jag att både Norges och Serbiens låtar hade bra melodi och att de sjöng bra. Internationell klass. Javisst! De placerade sig också bra i tävlingen.

http://www.youtube.com/watch?v=iUadbtsaYJQ

V3MM" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=FawCs0V3MM

2008-05-27 @ 22:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0