Går du i sömnen?



Det är fascinerande med sömngång. Och det är ovanligt. Hur ovanligt vet jag inte, men det ska ju finnas en spärr som håller människan orörlig medan hon drömmer, för annars skulle det bli för farligt. Och den spärren fungerar på i princip alla. Utom vissa. Och det är det där med "vissa" som är spännande. Som att gå vidare i Idol. Eller att ha en ovanlig blodgrupp. Lite konstigt egentligen, för att ha en ovanlig blodgrupp är ju synnerligen opraktiskt. För att inte säga livsfarligt. Det är helt enkelt en nitlott i blodlotteriet!

Men det spelar ingen roll. Allt som är ovanligt är intressant. Sömngång är intressant. Man är utvald. Speciell. Man trotsar naturen.
Och så är det lite tjusigt. Eller romantiskt? Varför vet jag inte.
Kanske för att man kan bli räddad av en fager riddare när man i skirt spetslinne vandrar iväg barfota mot en varg, Dracula, George W Bush, mellandagsrea på NK eller någon annan fara som hotar.
Själv har jag aldrig lyckats gå i sömnen tyvärr. Jag är lite oglamorös på det viset.



Frau Neumann gick i sömnen igår. Läs hur det gick för henne här.






Doktor Wallenberg: Går du i sömnen eller känner du någon som gör det? Berätta i kommentarsfältet här nedan. Informationen kommer att sammanställas i en stor undersökning och deltagarna kommer att vara helt anonyma. Ersättning utgår i form av varucheckar på Lindex nattlinnesavdelning.

Kommentarer
Postat av: buzan

Hej Dr Wallenberg! Jag har inga problem av detta slaget.. snarare är det så att jag gärna vill sova när jag är ute och går.. speciellt då långa promenader.. har det något samband tror du?

Tacksam för svar!

/Orolig promenadfreak

2008-05-03 @ 07:17:30
URL: http://buzprat.blogspot.com
Postat av: joel

Under en lång övning i det militära somnade jag gåendes.. Det var det absolut sämsta uppvaknandet någonsin när jag vaknade i diket 8 sekunder senare av att min polare hällde vatten i ansiktet på mig..

Synd att vi inte hade skarpladdat då.

2008-05-03 @ 07:43:58
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: I

Jag är gift med en sömngångare och sömnpratare. Han har dessutom lyckats föra denna talang (????) med generna ner till våra barn. Ytterst ogramoröst måste jag säga. Mer irriterande (när han väcker mig) och opraktiskt (när han irrar iväg nånstans). Men det kanske jag bara tycker för att han inte har på sig ett skirt spetslinne utan bara boxers? Och för att jag inte är en fager riddare?
Fast jag vet inte om han skulle vara så vacker i ett spetslinne. Skäggstubbig och hårig och dan.

2008-05-03 @ 08:23:02
URL: http://invertedtwins.blogg.se
Postat av: Peter L

Undrar vilket som är (o)vanligast? Att somna när man går eller att gå när man somnat? Kanske du kan utöka till en jämförande studie av båda fenomenen?

2008-05-03 @ 08:26:25
URL: http://eopl.blogg.se
Postat av: Jonas Gunnarsson

Jag har hört en och annan "konstig" berättelse om sömngångare och dessutom sett något barnprogram (för länge sedan) där sömngångaren gick balansgång på höga höjder vilket fick sömngång att framstå som riskfyllt. Normalt sett är väl inte sömngång farligt? Jag är nöjd med att inte gå i sömnen.

Chansen att en riddare håller sig framme och räddar sömngångare kanske inte är jättestor. Riddare behöver ju också sova. Kanske är det därför du bloggar på natten, så att du i fall du skulle gå i sömnen kan göra det på da´n?

2008-05-03 @ 10:18:00
Postat av: emma

Wow. Jag har både gått i sömnen och har en ovanlig blodgrupp (AB+, kan bara få från AB+ och O - opraktiskt! Kan dock ge till väldigt många - barmhärtig som jag är!) och har nästan gått vidare Idol (nästan). Men om vi håller oss till sömngångeriet just för det här inlägget, så, är det så att jag numera bara går i sömnen när jag har feber. När jag var liten sömngick jag dock ganska mycket, bl a satte jag mig vid telefonen och "pratade med Camilla", min dåvarande bästis. Värst var dock förra året när jag hade ordentligt med feber och var dessutom ensam hemma (otäck kombo!). Jag ringde min pappa mitt i natten och sa att jag var på balkongen och att jag var tvungen att hoppa (hade nån illusion om att mitt täcke hade för många veck, lite återkommande mardrömstema hos mig faktiskt; det där med saker som inte får vara som det är.) Den natten höll han mig vaken via telefon och jag var tvungen att se på ringinochtävlatvprogram. Och sen... hur länge ska jag fortsätta? Det börjar bli långt.

Kan avsluta med att upplysa er alla om att jag har uppdaterat svaren i min blogg också. Kolla upp!

2008-05-03 @ 15:52:33
URL: http://barabratack.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Buzan: Sömngång och sömnig promenad, de är som jin och Yang. Eller Ishavet och Saharas öken. Du lider av den sunda ofarliga varianten. Bejaka och var stolt! Att sova mycket och länge är en gåva från Gud. Lägg dig gärna på en parkbänk och slumra en stund under promenaden!/Dr Wallenberg

Joel: Vilken stygg "polare". Han militärövade på att vara "fiende" då? I övrigt lider du av samma som Buzan här uppe!

I: Damsömngångare=glamorösa. Herrsömngångare=töntiga klantskallar med blåmärken
Barnsömngångare: Söta, beskyddframkallande

Peter L: Antecknar viktig fråga i statistik-formuläret!

Gunnarsson: Sömngång ÄR farligt. En person som bantade gick varje natt upp och åt femdubbla "points", och gick upp ett ton i vikt. Till slut fick hon sätta lås på kylskåpet. Det hjälpte inte, för hon låste upp kylen i sömnen. Då gömde hon nyckeln. Det hjälpte inte heller. Hennes sovjag hade koll. Hur det till slut gick kan man se i filmen Gilbert Grape. (Nä, det sista var bara min fantasi som skenade.)
Ps. Läs också Emmas nästan balkongfärd på tal om farligt!

Emma: Wow du är en sån hjältinna med unika talanger som jag avundas! Men var inte orolig. Om du kan ta emot blod från grupp 0 så finns det en hel del som kan ge, jag tror 0 är den vanligaste. Jag till exempel kan ge blod till dig, jag tror jag har 0. Din blodgrupp kanske är en sån där ovanlig men son inte är "farlig"? Det finns de som har en extremt ovanlig blodgrupp och bara kan ta emot från sig själva. Det finns inte en människa med samma blodgrupp i samma land ens!
(tror jag, rent ovetenskapligt baserat på något jag hört som barn) LÄbbigt i alla fall.
I ditt fall är kanske sömngången farligast. Hoppa från balkonger är inte att rekommendera! Doktor wallenberg rekommenderar Ny bostad på markplan samt lås på fönster och dörrar samt en vacker lättsovande hjälte i Stålmanskostym bredvid dig i sängen (Joels Underbara i dagens inlägg?)

2008-05-03 @ 22:31:35
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: Neumann

Haha! OK, nu känner jag mig verkligen som ett cirkusfreak.

2008-05-04 @ 00:40:12
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Neumann: Nädå, du är ju i gott sällskap här som du ser!

2008-05-04 @ 00:42:29
Postat av: Pappa C

Jag var sömngångare.

Rasade alltid upp mitt i natten och duschade tills en vresig fader topp tunnor bankade på dörren och undrade om jag förlorat vettet.

Jag har dessutom stått naken uppflugen i en soffa och dirigerat en kör i sömnen. Likaså påbörjat stekning av pannkakor.

På äldre år har det dock mattats avsevärt.

2008-05-05 @ 08:57:23
URL: http://www.pappac.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Pappa C: OMG!!! Men, men, men ... Naken-dirigenten? Han skulle ju definitivt vinna körslaget!!!

2008-05-06 @ 18:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0